Ontdek de toekomst van de campus: 14 innovatieve voorbeelden die inspireren

Hoe creëer je een innovatieve campus die klaar is voor de toekomst? Dat lees je in onze nieuwe publicatie ‘Future Campus – onderzoek naar 14 Nederlandse campusinnovaties’. De publicatie biedt waardevolle inzichten voor onderwijsinstellingen die haalbare campusvernieuwing willen realiseren.

De publicatie markeert de afronding van het tweede onderzoeksproject rond Future Campus, waarin we binnen SURF onderzoeken hoe de campus van de toekomst eruitziet.

Handvatten voor campusvernieuwing

Een campus is meer dan een verzameling gebouwen op het terrein van een onderwijs- of onderzoeksinstelling. Het is een dynamische omgeving waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven samenkomen om te leren, te experimenteren en te innoveren. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals digitalisering, nieuwe onderwijsvormen en veranderende studentbehoeften vragen om flexibele en innovatieve campussen, maar hoe pak je dat succesvol aan?

Om antwoord te geven op die vraag analyseerden we in 2024 de succesfactoren van veertien bestaande campusinnovaties, zoals immersive rooms, flexibel in te richten lokalen en hybride leeromgevingen die de interactie tussen studenten en docenten verbeteren. De uitkomsten van het onderzoek bieden inspiratie en handvatten voor instellingen die hun campus willen vernieuwen.
 

Succesfactoren van bestaande innovaties

Eén van de conclusies van het onderzoek is dat het succes van campusinnovatie en -ontwikkeling niet afhangt van de omvang van het budget, maar van de slimme inzet van beschikbare middelen en de kracht van betrokken mensen. Belangrijke factoren die hierbij een rol spelen zijn:

  • Ondersteuning op bestuursniveau
  • Een multidisciplinair team
  • Ruimte om te experimenteren
  • Betrokkenheid van gebruikers

Gerrie van Staalduinen, projectleider Future Campus, licht toe: “Ondersteuning van het bestuur zorgt voor de benodigde middelen en bescherming tegen onnodige regels. Ook helpt het als teamleden elkaar aanvullen en binnen de instelling ruimte krijgen om te experimenteren. Door dit flexibel aan te pakken en waar nodig bij te sturen kan het project stap voor stap groeien naar een innovatie die echt impact heeft.”

Het begint volgens Gerrie echter met een betrokken team van enthousiastelingen dat gaat experimenteren binnen bestaande processen. “Het helpt ook als gebruikers van de campus, zoals studenten, docenten en zelfs externe partners, betrokken zijn in de ontwikkeling.”


Vervolg Future Campus

Om meer inzicht te krijgen in de uitdagingen waar onderwijsinstellingen tegenaan lopen, onderzoeken we komend jaar via pilots welke aanpak instellingen hanteren voor campusontwikkeling en welk effect dat heeft op de infrastructuur en faciliteiten. “Campusontwikkeling is behoorlijk complex,” legt Gerrie van Staalduinen uit. “Je moet rekening houden met allerlei factoren, zoals bezuinigingen, ingewikkelde regelgeving en allerlei gebruikers met verschillende belangen. Via het Future Campus-project geven we instellingen inzicht en handvatten om daar praktisch mee aan de slag te gaan.”

Met de resultaten van de komende pilots kunnen we onze SURF-dienstverlening verbeteren en instellingen ondersteunen bij het inrichten van een campus die klaar is voor de toekomst. “Maar dat kunnen we niet alleen,” zegt Gerrie. “Daarom werken we samen met onderwijsinstellingen om continu te blijven innoveren.” Wil je vanuit jouw instelling aansluiten bij deze samenwerking? Neem dan contact op met Gerrie van Staalduinen.  


Aan de slag met campusinnovatie?

Download de publicatie ‘Future Campus – onderzoek naar 14 Nederlandse campusinnovaties’ ga naar de website van Future Campus of bezoek de community Learning Spaces voor meer informatie.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties