Blend je onderwijs - deel 2: aan de slag met activerende werkvormen

‘Blend je onderwijs’ heet de toolkit die vorige week is gelanceerd door de Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Een gereedschapskist vol handige producten bij het ontwerpen van goed doordacht blended onderwijs. Denk hierbij aan producten voor visievorming en gedeelde taal, ontwerpmethodieken, tools voor sociale binding, werkvormkaarten, voorbeelden van blended learning enzovoorts. Op de Vraagbaak Online Onderwijs lichten we de komende tijd een aantal producten van de toolkit voor je uit. Deze keer is dat de tool Aan de slag met activerende werkvormen.

Activerende werkvormen kiezen bij blended leren

Actief leren is voor velen een belangrijk uitgangspunt van blended leren. Maar wat verstaan we daar precies onder? Actief leren wil zeggen dat studenten informatie verbinden met reeds aanwezige voorkennis en daar relaties tussen leggen, zo leggen de makers van de toolkit uit. Hiertoe moeten studenten aan het werk worden gezet met activerende werkvormen, zowel fysiek als cognitief.

Aan de slag met activerende werkvormen is een handige tool als je:

  • op cursusniveau aan de slag wil met activerende werkvormen en deze een plek wil geven in een blended ontwerp. Het is belangrijk om als docent goed na te denken over de werkvormen die je gaat inzetten, zodat studenten flink aan de slag gaan. Maar hoe kies je een geschikte werkvorm? En welke inspirerende voorbeelden zijn er? Deze tool bevat een stappenplan om zelf een werkvorm te bedenken of een geschikte werkvorm te kiezen, maar ook een uitgebreid overzicht met inspirerende voorbeelden.
     
  • inspiratie zoekt voor activerende werkvormen in blended onderwijs. In het stappenplan vind je talloze externe bronnen met activerende werkvormen, zoals van Fontys, de HAN, het UMC Utrecht en Blendy van Hogeschool Saxion. En de tool bevat een set met bijna 200 werkvormkaarten. De werkvormen zijn hierbij gerangschikt naar onderwijsactiviteit: kennis verwerven, discussiëren, samenwerken, onderzoeken, produceren, oefenen, socialiseren en toetsen. Op elke kaart staat bovendien de geschatte tijdsduur, geschikte groepsgrootte, en of de werkvorm past bij synchroon of asynchroon leren.

Een werkvorm kent verschillende maten van complexiteit, zo geven de auteurs van deze tool aan. Het stappenplan geeft hierover meer uitleg en helpt je om in te schatten hoe lang je bezig bent met de voorbereiding en uitvoering van de werkvorm. Je vindt de gehele toolkit Blend je onderwijs op de website van het Versnellingsplan.

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties