Blend je onderwijs - deel 3: gedeelde taal bij blended leren

‘Blend je onderwijs’ heet de toolkit die eind september is gelanceerd door de Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Een gereedschapskist vol handige producten bij het ontwerpen van goed doordacht blended onderwijs. Denk hierbij aan producten voor visievorming en gedeelde taal, ontwerpmethodieken, tools voor sociale binding, werkvormkaarten, voorbeelden van blended learning enzovoorts. Op de Vraagbaak Online Onderwijs lichten we een aantal producten van de toolkit voor je uit. Deze keer is dat het product Gedeelde taal.

Het belang van dezelfde ‘taal’ gebruiken

In het onderwijs wordt voortdurend met jargon gestrooid, en er lijken elk jaar nieuwe termen bij te komen. Wat de ene docent bedoelt met blended learning, noemt een andere docent misschien wel hybride onderwijs. Of er is verwarring over wat synchroon en asynchroon onderwijs precies inhoudt. Heldere definities en van elkaar weten wat je bedoelt is daarom belangrijk als je samen onderwijs ontwerpt. Het product ‘Gedeelde taal’ is dan ook het eerste product in de toolkit Blend je onderwijs: éérst de definities duidelijk, en daarna aan de slag met visieontwikkeling.  Gedeelde taal bevat een handige poster met begrippen, gesprekskaarten en een workshop.

Gedeelde taal is een handige tool als je:

  • met je team of afdeling in gesprek wil over terminologie rondom blended leren. Dat doe je aan de hand van gesprekskaarten en misconcepties bij blended leren. Samen kom je erachter wat je onder terminologieën zoals blended leren, (a)synchroon onderwijs, een hybride leeromgeving etc. verstaat. Je komt tot aandachtspunten en ideeën om de taal rondom blended leren in je instelling tot meer gedeelde taal te maken.
     
  • als je een helder overzicht wil van de belangrijkste terminologieën rondom blended leren. De poster over gedeelde taal geeft daarvan ene mooi overzicht en kun je los van de workshop gebruiken. Print hem uit en hang hem in de teamkamer.

Het definitievraagstuk rondom blended leren is complex, zo stippen de auteurs van dit product aan. Er is geen consensus, en vermoedelijk wordt die ook nooit bereikt. Een valkuil is dan ook dat mensen snel langs elkaar heen praten wanneer ze hun eigen interpretatie van begrippen rondom blended leren niet expliciet maken.

Tot slot bevat de instructie handige links naar verschillende artikelen en video’s waarin de belangrijkste termen en begrippen worden uitgelegd. Je vindt de gehele toolkit Blend je onderwijs op de website van het Versnellingsplan.

 

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties