De blended learning wave

De blended learning wave is een ontwerpmodel voor het ontwikkelen van blended onderwijs. Het is een praktische en gemakkelijke model waarmee iedereen aan de slag kan. Ik gebruik dit model al jaren in mijn workshops en ontwerpsessies. In dit artikel beschrijf ik het model, de oorsprong en hoe je dit model kunt gebruiken.

NB: Dit artikel is eerder op mijn blog www.BlendingYourEducation.nl

Het model

Om te beginnen; de definitie die ik hier voor blended learning hanteer is: “Leren als een resultaat van een bewuste en geïntegreerde combinatie van online en face-2-face leeractiveiten [1]“. Hierbij ligt voor mij de nadruk op bewust en geïntegreerde combinatie. Door een ontwerpmodel zoals de blended leaning wave te gebruiken, waarborg je de bewuste keuze en de integratie tussen de online en face-2-face leeractiveiten.

Een voorbeeld van een blended learning wave
Voorbeeld van een blended learning wave

Hierboven zie je een voorbeeld van een blended learning wave. De pijl representeert de tijd (bijvoorbeeld 1 week). Boven de streep zie je de online leeractiviteiten. Dit zijn asynchrone leeractiviteiten die de studenten in dit geval alleen uitvoeren. Onder de streep zie je de face-2-face leeractiviteiten. Dit zijn de synchrone leeractiviteiten die de studenten met de docent uitvoeren. De golf representeert de integratie tussen de online en face-2-face leeractiviteiten.

In dit geval bespreekt de docent in de face-2-face tijd de quiz die de studenten thuis hebben gemaakt. In de volgende f2f sessie worden de berekeningen van de studenten besproken.

Blended learning wave van PRIME (wiskunde onderwijs)
Blended learning wave van PRIME (wiskunde onderwijs)

Hierboven zie je de blended learning wave van PRIME (wiskundevakken van de TU Delft die allemaal blended zijn). Studenten bereiden zich voor door middel van een pre-lecture video (en soms een activiteit). In de face-2-face tijd worden er clickervragen gesteld over de pre-lecture video, is er een stukje college en werken de studenten aan opgaven (waarbij de docent rondloopt en ondersteunt). Thuis (of online) gaan de studenten verder met opgaven en werken ze aan opgaven in de online leeromgeving (in dit geval via Grasple)

Oorsprong

Oorspronkelijke blended learning wave

De eerste keer dat ik van dit model hoorde was toen ik net begonnen was bij de TU Delft. Destijds kwam ik in een presentatie de bovenstaande slide tegen. Deze slide was ontwikkeld door Sonja Wagenaar van de Universiteit Leiden. Op basis van deze slide heb ik de TU Delft variant van dit model ontwikkeld. Later kwam ik erachter dat dit model ook bekend staat als het Castle Top model[2].

Gebruiken

Dit model is ideaal om te gebruiken in een blended learning workshop (bekijk bijvoorbeeld deze materialen). Je kunt de workshop online doen (gebruik daarvoor het powerpoint template, of een tool als miro of mural), of doe het face-2-face. In dat geval voldoen een aantal flipover-vellen en post-its. Je kunt tijdens de workshop de blended ontwerpvragen gebruiken en de blended leeractiviteiten.

Afsluiting

Tegenwoordig komt het golfje op veel verschillende plekken terug. Ik denk dat dit komt omdat het model zo simpel is dat je het gemakkelijk kunt gebruiken. Daarnaast is geeft het de essentie van blended onderwijs goed weer, namelijk een bewuste en geïntegreerde combinatie van online en face-2-face leeractiveiten.

Voetnoten

[1] Deze definitie is afkomstig uit het EMBED model. Ik zal hier in de toekomst nog wat blogjes aan besteden.
[2] Het Castle Top model is onderdeel van het Integrated Course Design model van L. Dee Fink. Bekijk de website voor meer info of download het handboek [PDF].

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties