De wetenschap achter blended onderwijs | e-book nu beschikbaar!

Op de SURF Onderwijsdagen in november 2023 deelde de SIG Blended Learning het boekje 'The science behind Blended Learning’ uit. Op veler verzoek is vanaf nu ook de digitale versie hiervan beschikbaar. De SIG Blended Learning wil met dit boekje en de gelijknamige artikelenreeks iedereen in het onderwijs stimuleren om meer evidence informed te werken.

Gemakkelijk en snel kennis over blended learning opdoen

Het boekje bevat twaalf artikelen uit de maandelijkse serie op de community Blended Learning. En daarnaast een weloverwogen discussie van de artikelen, het resultaat van de bijeenkomst op 7 juni 2023 in Breda. De SIG Blended Learning heeft als doel om evidence informed werken op het gebied van blended learning te stimuleren, en doet dit onder andere door kennis over blended learning op een laagdrempelige manier aan te bieden. Elke maand selecteert een van de leden van de SIG daarom een wetenschappelijk paper over blended learning dat relevant, recent en interessant is voor een breed publiek.

de cover van het digitale boekje

Leeswijzer en uitgangspunten van 'The science behind Blended learning'

De serie artikelen en het boekje zijn bedoeld voor docenten maar ook voor trainers en coaches op het gebied van docentprofessionalisering, en onderwijsadviseurs en onderwijsondersteuners. De twaalf wetenschappelijke papers in het boekje zijn ingedeeld in drie categorieën op basis van het perspectief van waaruit het onderzoek naar blended learning is gedaan:
 

  • Het perspectief van studenten op blended learning (groen gemarkeerd). Het onderzoek gaat over de perceptie van leren, ervaringen met blended learning en het leersucces.
  • Het perspectief van docenten (oranje gemarkeerd). De artikelen in deze categorie gaan over onderwijsstrategieën, instructieontwerp en professionele ontwikkeling in lesgeven en leren.
  • Metaperspectieven (blauw gemarkeerd). Deze categorie bevat artikelen die nieuwe modellen voor blended learning voorstellen en voorspellingen doen op basis van Learning Analytics.

Goed geïnformeerd te werk gaan

De SIG Blended Learning wil alle docenten, opleiders en adviseurs die blended learning gebruiken in hun onderwijspraktijk aanmoedigen om dit op een gestructureerde, wetenschappelijke manier te doen, kortom evidence informed en evidence based. Dat kan door onderzoeksresultaten uit de literatuur gebruiken om relevante keuzes te maken over de eigen onderwijspraktijk (d.w.z. hoe studenten te onderwijzen; hoe docenten te ondersteunen/trainen/professionaliseren). Maar ook door te reflecteren, evalueren en onderzoek te doen in de eigen onderwijspraktijk.

De leden van de SIG Blended Learning wensen je veel leesplezier.

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen