Factsheet: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

Ik ben fan van het boek Wijze Lessen (download het boek gratis). Het boek bevat 12 bouwstenen/principes om effectiever onderwijs te geven. Daarbij heeft Wilfred Rubens (lees hier zijn blog) blogpost geschreven over hoe deze principes met leertechnologie toe te passen zijn. Omdat ik deze principes ook erg relevant zijn voor de TU Delft, heb ik een Engelstalige factsheet gemaakt, met daarbij concrete tips en leeractiviteiten voor docenten. Deze factsheets zijn te downloaden via de website Blending Your Education.

Het boek Wijze Lessen

Wijze lessen (download het boek gratis) bevat 12 principes (of bouwstenen zoals de auteurs het noemen) voor effectieve didactiek. Deze principes zijn gebaseerd op wetenschappelijk inzichten (zowel de uit de cognitieve psychologie als lerareneffectiviteitsstudies) die keer op keer bewezen effectief zijn gebleken. Het fijne van het boek is dat het een duidelijke uitleg geeft van elk principe, concrete voorbeelden heeft en tips om het in de praktijk toe te passen. De doelgroep is leerkrachten en docenten uit het primair en voortgezet onderwijs, maar de principes zijn zeker ook relevant voor het hoger onderwijs.

De blog te-learning

Te-learning (Technology Enhanced Learning) is een blog van Wilfred Rubens. Wilfred is een van de bekendste ed-tech bloggers van Nederland. Op de blog (die als sinds 2003 bestaat) heeft Wilfred per bouwsteen een aantal voorbeelden gegeven hoe dit gerealiseerd kan worden met behulp van ed-tech. Een aanrader om deze door te lezen. Ik heb een aantal van deze tips en leeractiviteiten ook opgenomen in de factsheet.

Wilfred attendeerde mij erop dat er Engelse vertalingen van zijn blogposts zijn gemaakt door Mirjam Neelen en Paul Kirschner (die toevalligerwijs ook een van de auteurs is Wijze lessen:)). Hun blog 3 star learning experiences is sowieso een aanrader voor elke onderwijsprofessional.

De 12 principes en de blogpost

  1. Activeer relevante voorkennis – Blogpost van Wilfred
  2. Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie – Blogpost van Wilfred
  3. Gebruik voorbeelden – Blogpost van Wilfred
  4. Combineer woord en beeld – Blogpost van Wilfred
  5. Laat leerstof actief verwerken – Blogpost van Wilfred
  6. Achterhaal of de hele klas het begrepen heeft – Blogpost van Wilfred
  7. Ondersteun bij moeilijke opdrachten – Blogpost van Wilfred
  8. Spreid oefeningen met leerstof in de tijd – Blogpost van Wilfred
  9. Zorg voor afwisselende oefentypes – Blogpost van Wilfred
  10. Gebruik toetsing als leer-en oefenstrategie – Blogpost van Wilfred
  11. Geef feedback die leerlingen aan het denken zet – Blogpost van Wilfred
  12. Leer je leerlingen effectief leren – Blogpost van Wilfred

Onze factsheet

Voor de TU Delft hebben wij een Engelstalige versie van de principes gemaakt. Naast het beschrijven van de principes hebben we per principe ook zes voorbeelden gegeven hoe je dit in de praktijk zou kunnen toepassen (met of zonder behulp van ed-tech). We gebruiken ze in workshops, ontwerpsessies en om een gesprek met docenten te starten. Ik zou zeggen, download ze, en gebruik ze in je eigen instelling. De factsheet is, net zoals het boek, gepubliceerd onder een CC BY-NC-SA licentie.

Overzicht van de 12 evidence informed principes for teaching and designing education. 1 Activate prior knowledge. 2 Provide clear, challenging instruction. 3 Use (worked) examples. 4. Combine word and images. 5 Use active learning strategies. 6 Check for understanding. 7 Provide scaffolds. 8 Space practice over time. 9 Interleave with strategies. 10 Assessment as learning strategy. 11 Feedback that stimulates thinking. 12 Teach effective learning strategies.

De factsheet (zowel PDF als PPTX) zijn te downloaden vanaf de website: BlendingYourEducation.nl

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties