Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Het onderwijs moet flexibeler. Daarin voorziet blended onderwijs. Maar hoe zorg je voor flexibele, persoonlijke leerroutes, passend bij de gezondheid en belastbaarheid van een student? Zodat zij aangehaakt blijven en optimaal kunnen deelnemen aan het studieproces? In dit artikel delen we tips en aandachtspunten voor inclusief blended onderwijs.
Uit de ‘Monitor beleidsmaatregelen hoger onderwijs 2019-2020’ blijkt dat de helft van de studenten tijdens de opleiding te maken heeft met een of meer bijzondere omstandigheden. Meestal gaat het om een functiebeperking: één op de drie studenten heeft daarmee te maken en 35% van de studenten met een functiebeperking wordt belemmerd bij de studie. Zo’n 46% van de studenten met een functiebeperking heeft een studieachterstand opgelopen. Ook studenten met zorg voor kinderen en (mantel)zorgtaken ervaren een studieachterstand, zo’n 49%. Het reguliere studietempo voor studenten met een beperking ligt al hoog. Specifieke aandacht voor deze studenten is van groot belang. Zeker met het oog op de impact van de coronapandemie, waarmee een mogelijke inhaalslag helaas opnieuw ongelijkheid oplevert.
Besteed extra aandacht aan studenten met een ondersteuningsvraag. Dit draagt ook bij aan de kwaliteit van het primaire onderwijsproces. Studenten met een ondersteuningsvraag kunnen belemmeringen ondervinden vanwege een functiebeperking, chronische ziekte, psychische klachten, zwangerschap, jong ouderschap, gendertransitie of bijzondere familieomstandigheden zoals mantelzorg. Deze studenten durven niet altijd om extra hulp te vragen.
Om te zorgen dat studenten gemotiveerd en aangehaakt blijven is flexibel onderwijs nodig.
Sociale binding draagt bij aan de motivatie en studiesucces van de studenten. Wanneer studenten zich verbonden voelen, zijn ze beter gemotiveerd om zich in te zetten voor hun studie. Dit leidt veelal tot betere studieprestaties. Laat je inspireren door de tips, handreikingen, best practices en onderzoeken rondom studentenwelzijn. Wil je kennis en ervaringen delen en knelpunten bespreken? Sluit dan ook aan bij het Landelijk Netwerk Studentenwelzijn in het hoger onderwijs en de online community Studentenwelzijn in het hoger onderwijs op LinkedIn.
Studenten met een functiebeperking of ondersteuningsvraag kunnen zélf het beste aangeven waar aandachtspunten en verbeterkansen liggen, voor nu en voor de langere termijn. Ga met hen in gesprek over welke oplossingen zij zelf al zien. Lees de 10 aanbevelingen over studentenwelzijn, afstandsonderwijs en onderwijskwaliteit vanuit studentenperspectief.
Het is logisch dat een gebouw fysiek toegankelijk moet zijn voor studenten in een rolstoel. Maar zijn het gebouw en de faciliteiten ook goed te gebruiken door studenten die slecht zien of slecht horen? Daarnaast kun je gebouwen zó inrichten dat studenten met psychische beperkingen, autisme of ADHD minder gauw verdwalen en zich prettig voelen op hun onderwijsinstelling. Lees meer over het onderzoek van Universiteit Utrecht naar de fysieke toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers. Onderwijsinstellingen moeten voldoen aan het bouwbesluit, dat garantie geeft voor een basisniveau van toegankelijkheid. Lees meer over fysieke toegankelijkheid.
Digitale toegankelijkheid maakt voor een grote groep studenten het verschil om wel of niet te kunnen studeren. Studenten met een visuele beperking gebruiken hulpmiddelen, zoals voorleessoftware. Zij kunnen geen gebruikmaken van de lesinhoud en afbeeldingen als deze niet door de software kan worden gelezen. Studenten met een auditieve beperking kunnen alleen werken met ondertiteld geluidsmateriaal. Dit zijn slechts enkele essentiële hulpmiddelen die studenten met een beperking nodig hebben om hun studie te kunnen volgen. Met een paar simpele aanpassingen kan je de digitale toegankelijkheid van je lesmateriaal al verbeteren:
ECIO adviseert en ondersteunt universiteiten, hogescholen en het mbo rondom relevante thema’s bij het vormgeven van inclusief onderwijs, studentenwelzijn en inclusieve doorstroming naar de arbeidsmarkt. Heb je vragen over het vormgeven en borgen van inclusief onderwijs en het ontwikkelen van een inclusief studieklimaat? Neem dan contact met op met ECIO.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee