Hanna Emmering
Ik ben zelfstandig strategisch communicatieadviseur en projectmanager, met… Meer over Hanna Emmering

In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over (digitaal) toetsen en ontwikkelen. Deze maand: ‘Kan de feedbackgeletterdheid van studenten worden verbeterd? Een overzicht van interventies,' de keuze van Ilse Hofman, strategisch beleidsadviseur onderwijs en toetsing bij Hogeschool Windesheim.
Little, T., Dawson, P., Boud, B. & Tai, J. (2024) Can students’ feedback literacy be improved? A scoping review of interventions. Assessment & Evaluation in Higher Education
Dit artikel geeft de resultaten van een reviewstudie van empirische onderzoeken naar de feedbackgeletterdheid bij studenten weer. Het geeft een overzicht van interventies die gepleegd zijn om deze vaardigheid te ontwikkelen, en toont aan dat verschillende interventies bijdragen aan feedbackgeletterdheid van studenten.
De belangrijkste conclusies van deze reviewstudie zijn:
Een belangrijke disclaimer is dat in de meeste studies directe tracking van het gedrag van studenten ontbrak. Dit betekent dat er geen direct bewijs is dat interventies daadwerkelijk gedrag veranderden. Verder onderzoek wordt dan ook sterk aanbevolen.
Rondom onderwerpen als de functies van toetsing en formatief handelen, en bij concepten als programmatisch toetsen en lerend kwalificeren, kom je vroeg of laat altijd uit bij het onderwerp feedback en feedbackgeletterdheid. In onderwijskringen hebben we het dan vaak over de feedbackgeletterdheid van docenten, ook heel belangrijk! Maar de feedbackgeletterdheid van studenten is dat eveneens. Dit artikel brengt informatie uit meerdere studies samen en heeft mijn inzicht op dit vlak versterkt: gerichte activiteiten om studentfeedbackgeletterdheid te ontwikkelen moeten onderdeel zijn van je onderwijsontwerp! We krijgen onze studenten immers niet feedbackgeletterd binnen 😊
We horen het graag. Welke zijn dat dan? Deel je antwoord hieronder bij ‘reageren’ of in de comments op het LinkedIn-account van de Community Digitaal toetsen en ontwikkelen!
Ik ben zelfstandig strategisch communicatieadviseur en projectmanager, met… Meer over Hanna Emmering
Dit artikel heeft 2 reacties
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Het UMCU heeft een interessante aanpak om de feedbackvaardigheden van studenten en docenten te versterken. Je leest er meer over op de website Vraagbaak Online Onderwijs: https://communities.surf.nl/vraagbaak-online-onderwijs/artikel/de-super…
Je hebt een interessant artikel uitgekozen om feedback geletterdheid te bespreken. Ik herken de veranderde focus de afgelopen jaren van de docent als feedbackgever naar de student als feedbackontvanger. Die beiden in staat moeten zijn om feedback goed te kunnen verstrekken en dus te begrijpen en verwerken. Logisch dat er nu gezocht wordt naar goede instrumenten om feedback geletterdheid mee te meten. En dan zie je dat deze instrumenten nog in de kinderschoenen staan.
Een aantal instrumenten bestaat waarmee student percepties kunnen worden gemeten, maar nog weinig op gedrag en dat is toch precies wat je graag wilt zien. In hoeverre verandert student gedrag in het begrijpen en verwerken van feedback. Je ziet wel publicaties met instrumenten die feedbackgedrag raken zoals de Feedback orientation scale van Linderbaum & Levy (2010) of Feedback seeking behavior, maar deze studies zijn in deze review geexcludeerd omdat ze geen feedback literacy hebben gemeten. Dat er een goed instrument ontbreekt om feedback literacy behavior te meten dat weten deze onderzoekers maar al te goed. Uit hun onderzoeksgroep is namelijk een andere publicatie gekomen die precies zo'n instrument heeft ontwikkeld: https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2240983
In een project van twee jaar geleden hebben wij de feedback geletterdheid van studenten gestimuleerd door hen in een experiment veel feedback te geven tijdens het leerproces en daarbij hen te helpen deze feedback te begrijpen, te verwerken, te reageren op de feedback en te vragen naar nieuwe feedback. Wij hebben daarbij gebruik gemaakt van het model van Renske de Kleijn van het UMC Utrecht. Meer informatie over het project, de resultaten en het eindrapport is te vinden op de project website: https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/leren-van-feedback-de-kracht-van-…
2 Praat mee