De wetenschap over (digitaal)toetsen en ontwikkelen | Deel 2: Feedbackgeletterdheid bij studenten

In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over (digitaal) toetsen en ontwikkelen. Deze maand: ‘Kan de feedbackgeletterdheid van studenten worden verbeterd? Een overzicht van interventies,' de keuze van Ilse Hofman, strategisch beleidsadviseur onderwijs en toetsing bij Hogeschool Windesheim.

Little, T., Dawson, P., Boud, B. & Tai, J. (2024) Can students’ feedback literacy be improved? A scoping review of interventions. Assessment & Evaluation in Higher Education

 

Wat je in dit artikel leest:

Dit artikel geeft de resultaten van een reviewstudie van empirische onderzoeken naar de feedbackgeletterdheid bij studenten weer. Het geeft een overzicht van interventies die gepleegd zijn om deze vaardigheid te ontwikkelen, en toont aan dat verschillende interventies bijdragen aan feedbackgeletterdheid van studenten.

Wat zijn de belangrijkste conclusies?

De belangrijkste conclusies van deze reviewstudie zijn:

  • Verschillende interventies dragen bij aan de toename van waardering van feedbackprocessen en de toename van zelfvertrouwen en actiebereidheid bij studenten. 
  • Verschillende interventies dragen bij aan de ontwikkeling van evaluatief oordeelsvermogen, waardoor studenten mogelijk beter in staat zijn om accurate oordelen te vellen over de kwaliteit van werk, zowel van anderen als van zichzelf.

Een belangrijke disclaimer is dat in de meeste studies directe tracking van het gedrag van studenten ontbrak. Dit betekent dat er geen direct bewijs is dat interventies daadwerkelijk gedrag veranderden. Verder onderzoek wordt dan ook sterk aanbevolen.

Waarom ik dit artikel heb gekozen:

Rondom onderwerpen als de functies van toetsing en formatief handelen, en bij concepten als programmatisch toetsen en lerend kwalificeren, kom je vroeg of laat altijd uit bij het onderwerp feedback en feedbackgeletterdheid. In onderwijskringen hebben we het dan vaak over de feedbackgeletterdheid van docenten, ook heel belangrijk! Maar de feedbackgeletterdheid van studenten is dat eveneens. Dit artikel brengt informatie uit meerdere studies samen en heeft mijn inzicht op dit vlak versterkt: gerichte activiteiten om studentfeedbackgeletterdheid te ontwikkelen moeten onderdeel zijn van je onderwijsontwerp! We krijgen onze studenten immers niet feedbackgeletterd binnen 😊

Gebruik jij specifieke activiteiten die de feedbackgeletterdheid van je studenten bevorderen?

We horen het graag. Welke zijn dat dan? Deel je antwoord hieronder bij ‘reageren’ of in de comments op het LinkedIn-account van de Community Digitaal toetsen en ontwikkelen!

Ilse Hofman
Ilse Hofman, strategisch beleidsadviseur onderwijs en toetsing bij Hogeschool Windesheim

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 2 reacties

Reactie van Bas Agricola

Je hebt een interessant artikel uitgekozen om feedback geletterdheid te bespreken. Ik herken de veranderde focus de afgelopen jaren van de docent als feedbackgever naar de student als feedbackontvanger. Die beiden in staat moeten zijn om feedback goed te kunnen verstrekken en dus te begrijpen en verwerken. Logisch dat er nu gezocht wordt naar goede instrumenten om feedback geletterdheid mee te meten. En dan zie je dat deze instrumenten nog in de kinderschoenen staan.

Een aantal instrumenten bestaat waarmee student percepties kunnen worden gemeten, maar nog weinig op gedrag en dat is toch precies wat je graag wilt zien. In hoeverre verandert student gedrag in het begrijpen en verwerken van feedback. Je ziet wel publicaties met instrumenten die feedbackgedrag raken zoals de Feedback orientation scale van Linderbaum & Levy (2010) of Feedback seeking behavior, maar deze studies zijn in deze review geexcludeerd omdat ze geen feedback literacy hebben gemeten. Dat er een goed instrument ontbreekt om feedback literacy behavior te meten dat weten deze onderzoekers maar al te goed. Uit hun onderzoeksgroep is namelijk een andere publicatie gekomen die precies zo'n instrument heeft ontwikkeld: https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2240983

In een project van twee jaar geleden hebben wij de feedback geletterdheid van studenten gestimuleerd door hen in een experiment veel feedback te geven tijdens het leerproces en daarbij hen te helpen deze feedback te begrijpen, te verwerken, te reageren op de feedback en te vragen naar nieuwe feedback. Wij hebben daarbij gebruik gemaakt van het model van Renske de Kleijn van het UMC Utrecht. Meer informatie over het project, de resultaten en het eindrapport is te vinden op de project website: https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/leren-van-feedback-de-kracht-van-…