Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

Het UMC Utrecht vindt het belangrijk dat docenten en studenten goed feedback kunnen vragen, geven en ontvangen. Dit draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Samen met de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht ontwikkelde het UMCU ‘Het Westerveld Framework voor interprofessionele feedbackdialoog’. Arts-onderzoeker Claudia Tielemans van het UMCU werkt nu in vervolg hierop aan een tool die docenten moet helpen aan meer ‘feedback agency’. Tijdens het UU-Onderwijsfestival liet Claudia samen met arts-onderzoeker Mila van Dorst docenten kennismaken met de ‘SuperFeed-aanpak'.
‘Feedback agency’ is het vermogen om invloed uit te oefenen op je leerproces door de manier waarop je feedback vraagt, begrijpt en gebruikt, legde Claudia uit. Onderzoek van David Nicol en Lovleen Kuswah (2024) [‘Shifting feedback agency to students by having them write their own feedback comments’] laat zien dat studenten effectiever (en met meer agency) leren als ze hun eigen handelen vergelijken met informatie uit hun omgeving en hiermee hun eigen feedback formuleren.
Om studenten te helpen met feedback agency moeten docenten zelf goede feedback kunnen geven en studenten stimuleren om feedback goed te gebruiken. Echter, docenten zijn ook altijd bezig met hun eigen ontwikkeling als docent. Hierbij speelt het gebruiken van feedback een belangrijke rol, aldus Claudia. "Docenten kunnen baat hebben bij dezelfde ondersteuning die we ook aan studenten bieden." Ze ontwikkelt daarom een SuperFeed-tool voor docenten.
Claudia : “Als studenten feedback krijgen dan vergelijken ze die feedback meestal met hoe ze zelf vinden dat ze het gedaan hebben. Dit leidt dan tot nieuwe inzichten.” Maar zo’n inzicht verkrijgt de student meestal onbewust, aldus Claudia. “Als we studenten helpen dit proces explicieter te maken, kunnen ze meer leren van feedback. Zo’n feedback-inzicht verkrijgt een student bijvoorbeeld ook [meestal onbewust] wanneer een student zijn eigen handelen vergelijkt met wat als de juiste handelswijze in het leerboek staat beschreven.” Claudia en Mila willen niet alleen studenten, maar ook docenten, leren om meer van dat soort feedbackbronnen te herkennen in hun leeromgeving.
Claudia en Mila willen studenten en docenten leren om specifiekere ofwel “informatierijke” feedback-vragen te stellen. Daarnaast willen ze docenten helpen wennen aan het expliciet maken van het feedbackvergelijkingsproces en het aanwijzen van feedback-informatiebronnen. Volgens de arts-onderzoekers is het bij feedbackvragen belangrijk dat je als feedbackvrager de feedbackgever helpt om voor jou relevante feedback te geven, ofwel om aan te geven welke hulp je zoekt. Om ervoor te zorgen dat je relevante feedback krijgt, is het cruciaal dat je informatierijke vragen stelt. Een voorbeeld hiervan is de POWER-vraag - uit het werk van Renske de Kleijn. "Je neemt agency door meer informatie te delen met degene aan wie je feedback vraagt", lichtte Mila toe.
Een POWER-vraag bestaat uit vijf elementen.
Je kunt meer lezen over de POWER-vraag van Renske de Kleijn in dit artikel.
De SuperFeed-aanpak wordt in het UMC Utrecht ontwikkeld in het kader van De Nieuwe Utrechtse School strategie, en bevindt zich in de pilotfase. In de aanpak worden docenten begeleid in het opstellen van een leer- of ontwikkeldoel en in het verzamelen interpreteren en gebruiken van feedback op dit doel. De SuperFeed-aanpak moedigt docenten aan tot zelf-feedback, maar ook om feedback te vragen aan studenten, en peers. In alle gevallen is het de bedoeling dat de docent POWER-vragen stelt en een adaptieve dialoog aangaat met de feedbackgever.
Tijdens de workshop op het UU-Onderwijsfestival testten docenten de eerste stappen van de SuperFeed-aanpak voor docenten. Ze merkten dat hun leerdoelen steeds concreter en specifieker werden.
Met de SuperFeed-aanpak krijgen docenten en studenten straks de tools in handen om feedback effectiever te benutten. Hierdoor wordt feedback een krachtig instrument voor groei en ontwikkeling.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Claudia Tielemans van het UMCU
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee