Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.
Het artikel: 'Beeldfuncties in multimediatests opnieuw bekeken: Een systematische narratieve review en uitbreiding van de taxonomie'
Schewior, L., & Lindner, M. A. (2024), Revisiting Picture Functions in Multimedia Testing: A Systematic Narrative Review and Taxonomy Extension, ‘Educational Psychology Review’
In veel toetsen worden afbeeldingen gebruikt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat afbeeldingen in toets items een effect kunnen hebben op:
De resultaten van individuele onderzoeken waren tot nu toe echter niet eenduidig. Waar de ene studie positieve resultaten vond, vond een andere studie die niet of zelfs negatieve resultaten.
Dit review-artikel:
Het zogenaamde multimedia-effect in leren is zeer goed onderzocht. Het onderzoek hiernaar laat zien dat goed gebruik van afbeeldingen een significant effect heeft op leerresultaten. Zo leren studenten beter van woorden gecombineerd met afbeeldingen dan van alleen woorden (Mayer, 2005).
Het onderzoek naar het multimedia gebruik in toetsen staat daarentegen nog in de kinderschoenen, terwijl afbeeldingen wel veelvuldig gebruikt worden in toetsen.
Gezien de grote gevolgen van toetsen voor lerenden (cijfers, en slagen of niet slagen) is het van belang om beter zicht te krijgen op de effecten van het gebruik van afbeeldingen in toets-items, zodat hierin bewustere keuzes gemaakt kunnen worden.
Het artikel trekt drie belangrijke conclusies:
Ten aanzien van de moderatoren concludeert het artikel dat hier veel meer onderzoek naar nodig is. Zaken als voorkennis en cognitieve vermogens lijken invloed te hebben maar er is maar weinig onderzoek naar gedaan.
Gebaseerd op deze bevindingen kan het gebruik van afbeeldingen bij het testen voordelig zijn, maar het is belangrijk het type en de functie van de afbeeldingen goed te beschouwen.
We horen het graag. Deel je antwoord hieronder bij 'Reageren' of op het LinkedIn-account van de Community Digitaal toetsen en ontwikkelen!
Mail: digitaaltoetsen@surf.nl
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee