De wetenschap over: het effect van afbeeldingen bij toetsen

In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.

Het artikel: 'Beeldfuncties in multimediatests opnieuw bekeken: Een systematische narratieve review en uitbreiding van de taxonomie'
 
Schewior, L., & Lindner, M. A. (2024), Revisiting Picture Functions in Multimedia Testing: A Systematic Narrative Review and Taxonomy Extension, ‘Educational Psychology Review’

Aanleiding voor dit review onderzoek

In veel toetsen worden afbeeldingen gebruikt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat afbeeldingen in toets items een effect kunnen hebben op:
 

  • de resultaten van de toets, 
  • de antwoordsnelheid, 
  • metacognitie, en 
  • motivatie.

De resultaten van individuele onderzoeken waren tot nu toe echter niet eenduidig. Waar de ene studie positieve resultaten vond, vond een andere studie die niet of zelfs negatieve resultaten.

Dit review-artikel:
 

  • ordent het bestaande en enigszins  tegenstrijdige onderzoek naar multimedia-effecten bij toetsen en het oplossen van problemen, en
  • kijkt naar mogelijke modererende en mediërende factoren (variabelen).

Waarom heeft Kim Dirkx dit artikel gekozen?

Het zogenaamde multimedia-effect in leren is zeer goed onderzocht. Het onderzoek hiernaar laat zien dat goed gebruik van afbeeldingen een significant effect heeft op leerresultaten. Zo leren studenten beter van woorden gecombineerd met afbeeldingen dan van alleen woorden (Mayer, 2005).

Het onderzoek naar het multimedia gebruik in toetsen staat daarentegen nog in de kinderschoenen, terwijl afbeeldingen wel veelvuldig gebruikt worden in toetsen.

Gezien de grote gevolgen van toetsen voor lerenden (cijfers, en slagen of niet slagen) is het van belang om beter zicht te krijgen op de effecten van het gebruik van afbeeldingen in toets-items, zodat hierin bewustere keuzes gemaakt kunnen worden.

Wat zijn de belangrijkste conclusies van dit artikel?

Het artikel trekt drie belangrijke conclusies:
 

  1. Decoratieve afbeeldingen hebben een minimale invloed op prestaties, taakduur, metacognitie of het affect bij het maken van de test.
  2. Representatieve en organisatorische afbeeldingen verbeteren de prestatie, waarbij representatieve afbeeldingen ook het plezier en de zekerheid van de respons verbeteren. 
  3. Informatieve afbeeldingen vertonen gemengde effecten. Meer onderzoek is nodig om de invloed van dit soort afbeeldingen op prestaties en taakduur te onderzoeken.

Moderatoren

Ten aanzien van de moderatoren concludeert het artikel dat hier veel meer onderzoek naar nodig is. Zaken als voorkennis en cognitieve vermogens lijken invloed te hebben maar er is maar weinig onderzoek naar gedaan. 

Gebaseerd op deze bevindingen kan het gebruik van afbeeldingen bij het testen voordelig zijn, maar het is belangrijk het type en de functie van de afbeeldingen goed te beschouwen. 

Hoe sta jij tegenover het gebruik van afbeeldingen in toets-items?

  • Gebruik jij afbeeldingen in toetsen wel of niet?
  • Indien wel, met welk doel gebruik je afbeeldingen?

Ga je andere keuzes maken nu je dit artikel gelezen hebt? 

We horen het graag. Deel je antwoord hieronder bij 'Reageren' of op het LinkedIn-account van de Community Digitaal toetsen en ontwikkelen!

Wil jij ook een artikel belichten? Laat het ons weten!

Mail: digitaaltoetsen@surf.nl

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties