Raoul Teeuwen
Meer weten over mij? Zie https://nl.gravatar.com/raoulteeuwen, incl links… Meer over Raoul Teeuwen
Binnen de proeftuin van SURFnet wordt veel geëxperimenteerd met nieuwe ICT-technologieën om onderwijs op maat te stimuleren. Een van de vragen daarbij is wat de inzet van Virtual Reality kan betekenen voor het onderwijs.
Een goedkope manier om Virtual Reality (VR) te ervaren is met Google Cardboard. Voor wie niet weet wat een Google Cardboard is, kijk naar deze filmpjes:
Google expeditions
reacties op Google Cardboard
Het probleem van VR is dat het lastig is uit te leggen, je moet het echt ervaren. SURF stuurt daarom in januari aan alle instellingscontactpersonen die zich voor 31 december hebben aangemeld, een aantal Cardboards. Met de brillen kunnen hopelijk veel mensen die onderwijs geven VR ervaren, en daarna beter bedenken of het wat voor hun ‘vak’ is. Dit is een leuke set apps om mee te beginnen.
In dit blog kort wat uitleg over de VR-ontwikkelingen die er aan zitten te komen, en mogelijke toepassingen in het onderwijs.
Qua VR-oplossingen zie je grofweg een onderscheid tussen:
Meestal zijn de bedrade oplossingen krachtiger, mooier etc. Naarmate ‘onze mobieltjes’ krachtiger worden, zal een PC/laptop steeds minder nodig zijn.
VR kan ‘kaal’/simpel worden toegepast, maar er zijn ook uitbreidingen mogelijk:
Voorbeelden voor educatieve inzet:
Nog meer voorbeelden? Kijk eens hier.
Wat ook leuk is, is dat je relatief eenvoudig zelf content kunt maken. Op deze pagina staat mooi uitgelegd hoe je zelf 360/720 graden foto spheres kunt maken, zowel op Android, iOS als met een andere camera (en wat hij vindt van de Ricoh Theta). Als je foto’s maakt, maak dan in plaats van een normale foto of panorama, eens een “360-foto. Zo maakte ik deze van de Blauwe Moskee in Istanbul. Er is een aparte app waarmee je geen spheres, maar wel (makkelijker!) een 360-foto maakt (met of zonder geluid!).
Mogelijke zorgen/aandachtspunten:
Een andere ontwikkeling is Augmented Reality, vertaald ‘aangevulde werkelijkheid’. Het is een combinatie van wat we normaal zien (‘de wereld om ons heen’), aangevuld met computer graphics. Voorbeelden van die technologie zijn b.v.:
Of VR een doorbraak gaat betekenen in het onderwijs is nog afwachten. Mogelijk is wat we nu zien een stap op weg naar meer moois. Gartner heeft een bekend figuur, de ‘hype cycle’: nadat nieuwe producten de oplossing ‘voor alles’ lijken, blijkt dat tegen te vallen en raken veel mensen teleurgesteld, waarna een fase kan volgen waarin wordt ontdekt voor welke situaties in dit geval VR waarde kan hebben. Gartner plot VR in 2015 al in die laatste fase, maar ik vraag me af of dat wat optimistisch is.
Vragen over onderwijstoepassingen of leuke ideëen om te delen? Reageer dan op dit bericht of stuur een berichtje naar Raoul Teeuwen via raoul.teeuwen@surfnet.nl .
Saxion heeft in februari 2016 een bijeenkomst over VR in het onderwijs.
Meer weten over mij? Zie https://nl.gravatar.com/raoulteeuwen, incl links… Meer over Raoul Teeuwen
0 Praat mee