Zo maak jij je LMS studentvriendelijk

Stel je voor: je bent student en hebt te horen gekregen dat je een belangrijke opdracht moet maken om je vak te halen. Je gaat naar je LMS (Learning Management System) om te kijken wat je precies moet doen voor die opdracht. Na een tijdje zoeken, heb je het nog niet gevonden. Aangezien het zo’n belangrijke opdracht is, blijf je toch doorzoeken. Na ongeveer een uur klikken op elke mogelijke locatie binnen de omgeving van dat vak, vind je de opdrachtomschrijving eindelijk. De link naar het Word-document waar de opdracht uitgelegd wordt, staat in een van de vijftig aankondigingen die je docent geplaatst heeft. Alleen de laatste drie zijn makkelijk te zien. Bij de andere 47 moet je ze stuk voor stuk openklappen om het hele bericht te kunnen lezen. In de 23e aankondiging van het vak staat dan eindelijk de link die je nodig hebt om aan je opdracht te kunnen werken. 

Dit soort situaties komen voor. Sterker nog, dit specifieke geval is mij overkomen toen ik niet lang geleden nog studeerde. Ik ben toen met meerdere studenten gaan praten om te kijken of ik de enige was die dit meemaakte. Het bleek al snel een veelvoorkomend probleem te zijn. Studenten ervaren hun LMS als een doolhof: ze kunnen informatie niet vinden of weten niet dat er belangrijk nieuws met ze gedeeld is. Alle doorkliklinks maken dat je verdwaalt raakt. Het resultaat is dat studenten onvoorbereid naar colleges komen en gedemotiveerd raken om te studeren. Dat terwijl een kenmerk van effectief onderwijs juist is dat de leertijd gemaximaliseerd wordt. Tijd voor verandering! Ik heb onderzoek gedaan naar hoe je een LMS (in ons specifieke geval Canvas) wél moet inrichten om het studentvriendelijk te maken. Dit zijn de praktische tips die naar voren gekomen zijn. 

Tip 1: gebruik zo min mogelijk menu-opties

Docenten delen hun LMS-cursus zelf in en snappen daardoor de logica van alle verschillende menu-opties die er beschikbaar zijn. Maar voor studenten ontbreekt die logica. Het gevolg is dat ze op alle opties klikken om te kijken of daarachter staat wat ze nodig hebben. Hoe minder er van deze menu-opties zijn, hoe minder ze verdwaald kunnen raken. Maak je niet gebruik van een functie achter een menu-optie? Zet deze dan vooral uit. Is de functie achter een menu-optie ook te integreren op een logischere plek binnen de cursus? Doe dat dan vooral. Bijvoorbeeld: in Canvas kan je linken naar  de discussiepagina of naar een opdracht op de modulepagina. Als je alles in modules zet, dan is er één duidelijk overzicht wat een student allemaal nodig heeft. En dan hoeft alleen de Module menu-optie open te staan voor studenten.

Tip 2: zet alle informatie op één plaats

Als er maar één plek is waar alle cursusinformatie te vinden is, kan een student ook niets missen. Maar toch zie je vaak dat informatie kriskras door de hele LMS-cursus geplaatst wordt. Documenten worden bijvoorbeeld toegevoegd aan Bestanden, voorbereidingswerk wordt geplaatst op Pagina’s, opdrachten staan onder Opdrachten en een belangrijke opmerking staat in Aankondigingen. De kans dat studenten dingen missen is dan groot. Bij Canvas raad ik aan om voor die ene plaats waar alles staat Modules te kiezen. Onder Modules kan je namelijk alle verschillende type informatie kwijt en kan je een duidelijke structuur creëren.  

Tip 3: creëer een logische structuur voor je studenten

Alleen alle informatie op één plek neerzetten is nog niet genoeg, het heeft ook een logische structuur nodig. En bedenk je: wat voor jou logisch is, is niet altijd logisch voor je studenten. Om er zeker van te zijn dat de studenten geen informatie missen, kan je de informatie het beste in chronologische volgorde aanbieden. Wat de student wanneer nodig heeft, staat dan netjes op een rijtje. Denk aan ordenen per week of per contactmoment. Zet alle bestanden, literatuur, opdrachten, video’s voor een week onder de desbetreffende module. Binnen Canvas kan je ook nog structuur aanbieden met Text Headers. Zo kan je alle literatuur ordenen onder de Text Header ‘Literatuur’. Denk tenslotte na over de naamgeving. Het moet meteen duidelijk zijn voor de student waar hij of zij op klikt.

Student achter laptop
Foto: Pexels

Tip 4: gebruik de homepage voor duidelijkheid en een warm welkom

Is de Homepagina wel nuttig? Anders kan je deze beter achterwege laten. Het beste is om de belangrijkste zaken van het vak meteen duidelijk en overzichtelijk neer te zetten op de Homepagina. Daarnaast moeten de studenten zich welkom voelen, het geeft namelijk de eerste indruk van het vak. Denk aan:

  • een link naar de studiehandleiding - dit is het belangrijkste cursusdocument dus deze moet meteen te vinden zijn. 
  • de naam en foto van de docent - studenten weten al voor het eerste college wie hun docent is. Sommige docenten voegen zelfs een kennismakingsvideo toe. 
  • de contactgegevens van de docent - zo weten studenten je te vinden en hebben ze het gevoel dat het oké is om contact met je op te nemen. 
  • een welkomsttekst - om studenten zich welkom te laten voelen. Dit kan eventueel ook in een Aankondiging.
  • Navigatie – waar zijn de belangrijkste dingen te vinden?
  • Samenvatting van de belangrijkste data van het vak

Tip 5: publiceer op tijd

Als je graag wilt dat je studenten voorbereid naar het college komen, dan moet je ze die kans ook geven met voldoende voorbereidingstijd. Studenten hebben bijbaantjes, evenementen, sportactiviteiten en andere verplichtingen. Goed plannen is daarom noodzakelijk voor studenten. Ze hebben vaak een gezet moment in de week waarop ze zich voorbereiden voor een bepaald vak. Probeer daarom altijd een week voor het eerste contactmoment je LMS-cursus te publiceren. 

Bonustip: werk samen met collega’s

Je kunt nog zo’n goede LMS-cursus ontwerpen, maar als je collega’s niet meedoen, blijft een LMS een doolhof voor studenten. Een vaste opzet voor alle vakken binnen een opleiding is daarom het beste. Zo weten de studenten precies hoe elke cursus in elkaar zit en hoeven ze dat niet opnieuw te ontdekken voor elk vak. Probeer dus vooral samen te werken met je collega’s. Misschien hebben zij al heel studentvriendelijke cursussen vormgegeven die je kunt gebruiken als template of input. Leer vooral van elkaar. 

Bekijk ook de video ‘Hoe maak je Canvas studentvriendelijk?’  

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen