De 28 vlakke collegezalen in het hoofdgebouw van de VU waren in 2023 toe aan vervanging. De VU is de transitie aan het maken naar Activerend Blended Onderwijs. Hierbij horen activerende en interactieve contactmomenten op de VU. Collegebanken en –tafels die vastgeschroefd zijn aan de vloer faciliteren deze onderwijsvormen niet. Om deze reden is een pilot gestart met als titel de ‘Onderwijszaal van de Toekomst’ om tot een nieuwe inrichting te komen.
Het betrekken van stakeholders bij het ontwikkelen van onderwijsruimtes is zeer belangrijk. Munster Technological University heeft hier een framework voor ontwikkeld.
De UvA wil dat docenten meer activerend lesgeven, omdat dit het leren bevordert. De faculteit Natuurkunde, Wiskunde en Informatica (FNWI) richtte daarom deze zomer drie lokalen in voor activerend onderwijs. “Als we activerend onderwijs willen, moeten we docenten daarbij goed ondersteunen”, zegt Nina Scheres. Als onderwijsinnovator bij het Teaching & Learning Centre Science leidt ze het project Future Learning Spaces. “Docenten en studenten zijn tot nu toe overwegend positief.”
Onderwijs en technologie staan nooit stil, maar de fysieke campus heeft in jaren niet veel veranderingen doorgemaakt. Hoe ziet de toekomst van leren eruit, met de snelle opkomst van digitale tools en hybride onderwijs? Het Future Campus-project van SURF stelde deze vraag en moedigde creatieve geesten aan om te dromen over de campus van 2040.
Met de Future Campus Challenge werd deelnemers gevraagd voorbij de traditionele concepten van collegezalen en leslokalen te denken. De challenge daagde hen uit om innovatieve en visueel aantrekkelijke ontwerpen te creëren die de leeromgeving van de toekomst weerspiegelen. De focus lag daarbij op belangrijke trends zoals hybride onderwijs, duurzaamheid en technologische integratie.De challenge stond open voor iedereen – van studenten en docenten tot professionals en creatievelingen – die een visie had op de toekomst van onderwijs.
Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.
Bret Victor heeft veel geniale dingen op z'n naam staan, waarbij nog steeds "The Humane Representation of Thought" mijn absolute favoriet is. Vereist voor iedere informatieprofessional zou ik zelfs zeggen. Recent kwam er een kort filmpje uit van wat hij met z'n collega's de afgelopen jaren gerealiseerd heeft en aangezien ik daar van een aantal van mijn collega's heel geïnteresseerde reacties op terug kreeg, ook hier wat meer ...
In september 2024 organiseerde SURF de Future Campus Webinar Week: een reeks webinars waarin onderwijsprofessionals, vastgoedmedewerkers en projectleiders zich lieten inspireren door de laatste inzichten op het gebied van campusontwikkeling en innovatie.