Onderwijs en technologie staan nooit stil, maar de fysieke campus heeft in jaren niet veel veranderingen doorgemaakt. Hoe ziet de toekomst van leren eruit, met de snelle opkomst van digitale tools en hybride onderwijs? Het Future Campus-project van SURF stelde deze vraag en moedigde creatieve geesten aan om te dromen over de campus van 2040.
Met de Future Campus Challenge werd deelnemers gevraagd voorbij de traditionele concepten van collegezalen en leslokalen te denken. De challenge daagde hen uit om innovatieve en visueel aantrekkelijke ontwerpen te creëren die de leeromgeving van de toekomst weerspiegelen. De focus lag daarbij op belangrijke trends zoals hybride onderwijs, duurzaamheid en technologische integratie.De challenge stond open voor iedereen – van studenten en docenten tot professionals en creatievelingen – die een visie had op de toekomst van onderwijs.
Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.
Bret Victor heeft veel geniale dingen op z'n naam staan, waarbij nog steeds "The Humane Representation of Thought" mijn absolute favoriet is. Vereist voor iedere informatieprofessional zou ik zelfs zeggen. Recent kwam er een kort filmpje uit van wat hij met z'n collega's de afgelopen jaren gerealiseerd heeft en aangezien ik daar van een aantal van mijn collega's heel geïnteresseerde reacties op terug kreeg, ook hier wat meer ...
In september 2024 organiseerde SURF de Future Campus Webinar Week: een reeks webinars waarin onderwijsprofessionals, vastgoedmedewerkers en projectleiders zich lieten inspireren door de laatste inzichten op het gebied van campusontwikkeling en innovatie.
Immersive rooms zijn in opkomst in het Nederlandse onderwijs. Verschillende hogescholen en universiteiten in Nederland hebben deze technologie al omarmd en zetten deze in om hun onderwijs te verbeteren. SURF organiseerde peer visits bij een aantal instellingen, waarbij deelnemers een immersive room konden ervaren. Dit artikel belicht enkele praktijkvoorbeelden en de impact van immersive rooms op het onderwijs.
Immersive rooms zijn in opkomst in het onderwijs. Door realistische omgevingen en scenario's na te bootsen, kunnen studenten op een veilige en gecontroleerde manier leren en experimenteren. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs, van het simuleren van complexe beroepsomgevingen tot het stimuleren van samenwerking en reflectie. In dit blog bespreken we de kracht van immersive rooms en waarom ze een waardevolle toevoeging kunnen zijn in jouw onderwijs.
De inrichting van een ruimte veroorzaakt bepaald gedrag, zowel bij studenten als bij docenten. Vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning van de Universiteit Utrecht is een literatuuronderzoek uitgevoerd om meer informatie te verzamelen over het ontwerp en de inrichting van Active Learning Spaces in het hoger onderwijs. In de review 'Designing Active Learning Spaces, what to consider?' lees je o.a. hoe zitplaatsen en tafelvormen studentgedrag en betrokkenheid beïnvloeden en wordt (opnieuw) het belang duidelijk van flexibel meubilair voor het stimuleren van actief en samenwerkend leren.