Virtual Reality Lectures – 1

Het is zover, mijn UvA grassroot “Virtual Reality Lectures” is goed gekeurd en we hebben gister de grassroots kick-off bijeenkomst gehad. Ik heb me voorgenomen om gedurende de looptijd van deze grassroot te bloggen over de vorderingen en deze blog is dan ook de eerste in de reeks.

Het plan

Het doel van deze grassroot is het registreren van colleges in virtual reality, dit beschikbaar te maken in het lopende onderwijs en te toetsen wat de ervaringen van studenten zijn met deze technologie.

Hiervoor hebben we voor ogen om de KODAK SP360 4K aan te schaffen en daarmee vanuit de collegebank op de eerste rij, op oog hoogte, de colleges op te nemen. Het terug kijken van het video materiaal kan gedaan worden met een tablet waarmee je om je heen kan kijken maar het zou ook mogelijk moeten zijn om dit met een google cardboard te doen.

KODAK SP360 4K

Waarom

VR is cool. Oke, oke, dat is een wat mager argument. Als docent ervaar ik met het beschikbaar stellen van weblectures doormiddel van mediasite, dat de opkomst op colleges terug loopt. Gelukkig bestaat ons vak uit een rijke mix van blended learning componenten en zien we uit analyses dat de aanwezigheid op de colleges niets bijdraagt aan het voorspellen van het eindcijfer voor het vak. En met slagingspercentages van boven de 75% hebben we dan ook niet echt te klagen. Uit de focusgroep gesprekken die we voeren met studenten blijkt dat studenten de weblectures gebruiken om hun onderwijs zo efficiënt mogelijk in te delen. Hele goede studenten maken zo bijvoorbeeld de afweging om niet naar het college te gaan en thuis de weblectures op dubbele snelheid te bekijken. Dat scheelt een uur! Anderen vinden het daarentegen weer juist prettig om even terug te kunnen spoelen als een uitleg te snel ging. Kortom de beschikbaarheid van weblectures maakt het mogelijk om enigszins te differentiëren en levert naar mijn idee een nuttige bijdrage in het didactisch ontwerp van de cursus.

De huidige techniek die we hier voor inzetten laat echter nog wat te wensen over. Met de twee kanaals registratie ziet de student de docent een beetje in en uit het beeld lopen en wordt het computer signaal als losse plaatjes opgeslagen. Het gevolg hiervan is dat het niet mogelijk is om te zien waar een docent met een laser pointer de aandacht op vestigt en dat bewegende presentaties compleet verloren gaan. Zo komt het nog wel eens voor dat ik 3D materiaal laat zien op de beamer waar we dan van alle kanten naar kunnen kijken om het begrip over een bepaald onderwerp goed over te kunnen brengen.

VR zou hier verandering in kunnen brengen. Als je namelijk virtueel op de eerste rij zit dan zou alles goed zichtbaar moeten zijn. Je bent met een google cardboard op in staat om te kijken naar waar de docent de aandacht op vestigt.

Nou kan ik me goed voorstellen dat het wellicht niet prettig is om twee uur met een stuk karton op je hoofd te zitten en dat dubbele snelheid dan helemaal verschrikkelijk gaat worden. Het alternatief zou dan zijn om op een tablet om je heen te swipen of misschien gaat de conclusie wel zijn dat dit allemaal helemaal niet prettig is. Maar daar gaan we in ieder geval proberen achter te komen.

Next post

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties