Reis door de tijd met AI - Media toen, nu en straks

Een man die verliefd wordt op zijn computer, met haar mooie stem en menselijke eigenschappen, is dat fictie of inmiddels werkelijkheid? De SIG Media & Education organiseerde op 17 maart een bijeenkomst waarin deelnemers meegingen op reis door de tijd met AI – langs media toen, nu en straks. 

Als je het kunt dromen, kun je het ook doen

Wat in het verleden is bedacht op het gebied van AI is nu soms al werkelijkheid. Erik Boon van de Vrije Universiteit (VU) bracht dat mooi in beeld aan de hand van fragmenten uit bekende futuristische films en series. Met als meest herkenbare voorbeeld misschien wel de film Her (2013) die voorspellingen doet over hoe relaties eruitzien in 2025 en de invloed van AI daarop. 

Deelnemers inventariseerden vervolgens met elkaar welke AI-toepassingen en tools zij nu in hun werk gebruiken waarvan ze vroeger het bestaan niet hadden kunnen bedenken. Het resultaat leverde een mooie wordcloud op (zie onder).

Wordcloud: Welke (AI)tools heb jij gebruikt?
Wordcloud: Welke (AI)tools heb jij gebruikt?

Heden: AI Maturity in Education Scan en AI-tools

Luuk ter Beek van de VU nam de deelnemers mee in de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Een scan die jou als docent, opleidingsdirecteur of faculteitsbestuurder helpt om je AI-geletterdheid te beoordelen en uit te breiden. De scan bevat een korte vragenlijst; na het invullen ervan ontvang je direct feedback en tips om de gaten in je AI-geletterdheid aan te pakken. 

AIMES is gebaseerd op zeven sleutelvoorwaarden voor trustworthy AI, gedefinieerd door de Europese Commissie. Lees meer over dit initiatief in de blogpost van Luuk. Hierin lees je ook hoe je op de hoogte blijft en hoe je mee kunt doen aan de expert group. Miriam Fuselier van de Erasmus Universiteit presenteerde daarnaast via Padlet een verzameling AI-tools die veel gebruikt wordt door content creators. Wil je weten welke tools dit zijn of input geven? Kijk dan op http://edu.nl/u4gqw.

De toekomst: van substitutie naar transformatie?

Hierna was het tijd om casussen te bespreken in groepjes, waaruit interessante discussies ontstonden. Bijvoorbeeld over de manier waarop de rol van AV-specialist en content creator verandert door de aanwezigheid van AI-tools. Deze tools kunnen de werkzaamheden makkelijker maken, maar de keerzijde is dat er nog steeds veel controle nodig is. Gebruik van AI-tools levert daardoor niet altijd de gehoopte tijdswinst extra ruimte voor een creatieve invulling op. Deelnemers gingen ook in op de ethische aspecten en wetgeving: waar hebben we controle op en waar willen we controle op? 

Aan het eind van de dag werd de balans opgemaakt: momenteel zitten we in de substitutiefase. Dat wil zeggen dat we nu vooral kijken hoe AI-tools huidige werkzaamheden kunnen vervangen. Transformatie is de volgende stap en daarover moeten we samen het gesprek te blijven voeren.

Meer weten?

  • Afgelopen maand organiseerde de SIG Media & Education een webinar over 'Hoe instellingen AI inzetten voor audiovisuele middelen'. Met voorbeelden van het ROC van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Het verslag en de terugblik lees je hier.
  • Op 18 en 19 juni 2025 vindt de conferentie ‘Media and learning 2025: educational media that works’ plaats, meer informatie vind je via deze link. Voorafgaand daaraan is er een pre-conference op 17 juni, onder andere georganiseerd door Npuls.
  • Vooraankondiging: in september bestaat de SIG Media & Education 25 jaar en dit willen we graag vieren met de community. Houd hiervoor de community-site in de gaten.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties