Waarom studenten liever een menselijke docent in kennisclips zien

Stel je voor: je zet een kennisclip aan en in plaats van een echte docent, verschijnt er een AI-avatar op het scherm. De inhoud is helder, de animaties zijn strak, maar toch voelt het… anders. Minder persoonlijk. Dit is precies wat een recente studie laat zien (Netland et al., 2025): studenten leren evenveel van AI-gegenereerde kennisclips als van menselijke docenten, maar ze genieten er minder van.

Deze bevinding sluit naadloos aan bij iets wat ik al langer vermoed. In een wereld waarin technologie ons steeds verder vooruit duwt, lijkt er een groeiende behoefte te ontstaan aan écht contact. Niet alleen in de collegezaal, maar ook in online leermateriaal. Een menselijke docent in beeld brengt niet alleen kennis over, maar ook emotie, enthousiasme en een gevoel van verbinding. En die menselijke factor blijkt van grote waarde voor de leerervaring.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van genAI. Sterker nog, ik gebruik het dagelijks met veel plezier. Maar ik worstel wel met de vraag hoe we genAI kunnen inzetten om ons leven makkelijker, leuker, etc te maken, zonder in een wereld terecht te komen waar alles uit AI bestaat en er weinig menselijk contact is. 

 

Wat denk jij? Zijn AI-gegenereerde docenten een goed alternatief, of blijft de menselijke factor onmisbaar?

 

Wil je verder praten over de rol van AI in onderwijs? Op maandag 17 maart organiseert de SIG Media & Education een event waar dit en andere actuele thema’s rondom technologie en onderwijs centraal staan. Niet te missen voor iedereen die betrokken is bij digitale didactiek en de toekomst van onderwijs!

🔹 Wanneer? Maandag 17 maart van 13.00 – 15.30 uur

🔹 Waar? SURF Utrecht

🔹 Voor wie? Onderwijsprofessionals, edtech-experts en AI-enthousiastelingen

Meld je aan! https://event.surf.nl/ai-in-mediaproductie-2025-03-17/registration/

 

Bron artikel: Netland, T., von Dzengelevski, O., Tesch, K., & Kwasnitschka, D. (2025). Comparing human-made and AI-generated teaching videos: An experimental study on learning effects. Computers & Education, 224, 105164.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties