Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Het jaar loopt ten einde. De impact van corona op het onderwijs was en is enorm. Na de eerste vliegensvlugge aanpassingen werden docenten al snel behendig in het werken met Teams, Zoom en allerlei andere online tools, en het begeleiden van studenten op afstand. Op de Vraagbaak Online Onderwijs verzamelden we daarvan heel veel praktische voorbeelden. Maar nu het jaar ten einde loopt, kijken we ook vooruit. Op meerdere plekken houden onderwijsondersteuners en docenten de theorie over online en blended leren voorzichtig naast die voorbeelden. Zo ook Barend Last. Hij schreef een mooi artikel over de kansen en barrières van blended leren, en de implementatie ervan. Hieronder lees je een samenvatting van dit artikel.
Online en blended learning zijn de laatste maanden aan de orde van dag. Maar waar het tot dusver voornamelijk ging over de inzet van activerende didactiek en het faciliteren van binding in het online aspect, verschuift het gesprek langzaam naar bredere, institutionele implementatie en adoptie van blended learning als geheel. Zo gaf bijna driekwart van instellingen voor hoger onderwijs bij een rondvraag onlangs aan dat ze werken aan een nieuwe visie op onderwijs, veelal gericht op uitbreiding met blended learning (Onderwijsinspectie, 2020). Daarom zet ik in dit artikel de randvoorwaarden uiteen om blended learning op grote schaal te implementeren. Deze keer voor de managers en onderwijsdirecteuren, maar ook zeker nuttig voor docenten.
Het is essentieel de definities scherp te hebben. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen blended learning, teaching en education.
Er zijn verschillende modellen in de literatuur die de implementatie van blended learning ondersteunen. In het artikel worden er twee besproken:
Met beide modellen kan je in kaart brengen hoever je instelling is rondom de implementatie van blended onderwijs. Dit kan helpen bij het formuleren van concrete acties om de implementatie verder te helpen.
Er zijn veel kansen om de implementatie van blended learning te bevorderen. Tegelijkertijd kunnen deze kansen, wanneer onbenut, ook barrières opleveren.Daarom staat in het artikel een lijst van de belangrijkste kansen en barrières voor de implementatie van blended learning
Het implementeren van blended learning vraagt om een veranderende rol van docenten, waarin zij naast uitvoerders ook steeds meer ontwerpers worden. Daarom is het zinvol om docenten te ondersteunen met een bepaalde ontwerpmethode. Hierdoor krijgen ze houvast en kunnen ze gestructureerd aan de slag met het (her)ontwerp van hun onderwijs. Er bestaan talloze ontwerpmethodes, teveel om op te noemen. Ter inspiratie staan er een aantal voorbeelden in het artikel.
Barend Last is begonnen als leerkracht in het basisonderwijs. Later deed hij onderzoek naar de implementatie van blended learning vanuit docentperspectief en werkte hij bij de Universiteit van Amsterdam. Inmiddels is hij werkzaam als specialist Blended Learning bij de Universiteitsbibliotheek van Universiteit Maastricht. Meer weten? Bekijk zijn website.
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
0 Praat mee