Ik heb onlangs -onder meer dankzij Learning Scientists– verschillende bijdragen gelezen over de psychologische gevolgen van synchroon online communiceren (zie onderaan deze blogpost). Uit deze bijdragen haal ik de een aantal beperkingen en beschrijf ik ook hoe hiermee om te gaan (voor zover mogelijk).
Hoe kunnen we beter synchroon online communiceren?
Nu we ‘door omstandigheden’ veel meer ervaring hebben opgedaan met synchroon online communiceren -bijvoorbeeld tijdens virtual classroom sessies- hebben we ook beperkingen ervaren ten aanzien van live online communiceren. Aangezien thuiswerken en synchroon online leren ook grote voordelen hebben en voorlopig op grote schaal toegepast zullen blijven worden, is het mijns inziens vooral de vraag hoe je die beperkingen weg kunt nemen of hanteerbaar kunt maken (voor zover mogelijk).
Auteur
Reacties
Dit artikel heeft 1 reactie
Meld je aan en praat mee
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Reactie van Petra Wentzel
Heb je zelf een idee voor het vergroten van online binding? Neem dan vooral contact met me op.
1 Praat mee