Webinar 16 april: De nieuwe lichting studenten binden: kansen bij pre- en onboarden

Studenten die nu een studie zoeken en starten, doen dat grotendeels online. Hoe zorg je ervoor dat ze een goede studiekeuze kunnen maken? En dat ze zich toch zo snel mogelijk verbonden voelen met de opleiding en met elkaar? In dit webinar laten we zien welke aspecten uit het proces van pre- en onboarden juist nu belangrijk zijn. En hoe je dit toepast in de online en blended situatie.

Datum: vrijdag 16 april 
Tijd: 11.00 – 12.00 uur 

Helaas! Dit webinar is al geweest. Bekijk hier het verslag en de opname.

Pre- en onboarden in online en blended onderwijs 

Binding met en tussen nieuwe studenten is een voorwaarde voor het studiesucces en het welzijn van studenten. In tijden van online en blended onderwijs, moeten we op zoek naar andere manieren om de nieuwe lichting in een vroeg stadium te (ver)binden.

De processen van pre-boarden (studenten oriënteren zich op een studie) en onboarden (studenten raken wegwijs en vertrouwd met de opleiding en instelling) bieden volop kansen. Zo zag je vorig jaar al dat instellingen studenten veel vroeger gingen betrekken. Niet alleen om ze kennis te laten maken met de opleiding en instelling, maar ook om ze te laten wennen aan online en blended onderwijs. Het pre-boarden gaat dan moeiteloos over in het onboarden als de studie start. 

In dit webinar laten we zien waar de kansen liggen om voor en tijdens de start van het nieuwe studiejaar online binding te creëren met en tussen studenten. Zowel op academisch niveau (je vakgebied ontdekken) als op sociaal niveau (een band krijgen met medestudenten docenten etc.).  

Programma

  • Studenten aan het woord: Twee studenten delen hun ervaringen met de online start van hun studie. Wat werkte wel en niet goed? Wat was cruciaal voor een goede start? En welke tips hebben ze voor de betrokken bij dit proces?
  • Voorbeeld 1 Online introductieweek: Janneke Nobelen (Docent International Marketing en Statistiek bij Avans en Onderzoeker bij het lectoraat Brein en Leren) vertelt over haar ervaring met het organiseren van een online introductieweek. 
  • Voorbeeld 2 Onboarding Havo-leerlingen: Pieter Kemper (Studiekeuzecoach bij de HAN) deelt zijn ervaringen met het onboardingstraject dat hij speciaal voor Havo-leerlingen draaide.
  • Voorbeeld 3 Pre- en onboarden online: Stephan Plat (Programma coördinator & Senior lector /trainer aan de HAN) heeft ervaring met online pre- en onboarding nog voordat dit noodzakelijk werd vanwege corona. Hij vertelt over zijn aanpak.
  • Reflectie op voorbeelden: Rutger Kappe (Lector Studiesucces Inholland en geeft leiding aan onderzoek naar Studiesucces) reageert vanuit zijn expertise op de voorbeelden. Wat is de link met de theorie? En hoe zit het met de relatie goede pre- en onboarding en studieresultaten en studentenwelzijn?

Tussen de sessies door halen we tips op van de deelnemers aan het webinar, die we na afloop delen.

 

Voor wie? 

Ben je betrokken bij het onboarden van nieuwe studenten? Als bijvoorbeeld marketing- of communicatiemedewerker, studentenwerver, docent, eerstejaarscoördinator, opleidingsmanager, programmacoördinator, studentenbegeleider of studieloopbaanadviseur. En wil je weten hoe je dit proces zo goed mogelijk inricht voor een online of blended onderwijssituatie? Dan is dit webinar interessant voor jou.  

Na dit webinar 

  • Weet je welke aspecten van pre- en onboarden juist nu belangrijk zijn. 

  • Weet je hoe je dit kunt toepassen in een online of blended situatie. 

  • Heb je tips en tricks uit praktijkvoorbeelden om toe te passen op jouw situatie. 

Napraten 

Wil je informeel napraten met de presentatoren en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.  

Terugkijken 

Na afloop van dit webinar delen we een verslag en de opname met de deelnemers. Het verslag en de opname publiceren we ook op de Vraagbaak Online Onderwijs. 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties