Kim van den Wijngaard
Kimspiratie - Communicatie met impact Kimspiratie houdt van het creëren… Meer over Kim van den Wijngaard
Een vaak gehoorde opmerking rondom online events is dat je niet hetzelfde kunt bereiken als met live events. Meestal liggen hier vooroordelen aan ten grondslag: het voelt niet echt, er is geen interactie, je kunt niet dezelfde kwaliteit brengen, je moet elkaar gewoon kunnen zien. Klopt dat? Kun je via online events niet dezelfde doelstellingen bereiken als met een fysiek event?
Doelstellingen
De doelstelling(en) van je event bepalen onder andere in welke vorm je het programma presenteert. Als we kijken naar de verschillende typen doelstellingen die er zijn, dan kunnen we er grofweg 5 onderscheiden:
Als je de doelstellingen duidelijk hebt, dan kan je kun je gaan nadenken op welke manier je deze doelstellingen kunt bereiken. Je gaat dan het format verzinnen. Het format is de vorm waarin je het event neerzet. Is het een congres, een open dag, een festival, een trainingsdag, maar ook: is het een fysieke bijeenkomst, is het online, of is het hybride?
Format vs. doelstellingen
Het is zo dat er (nog?) geen online alternatief is voor de fysieke ontmoeting, waarbij je elkaar de hand schudt, iemand rechtstreeks aankijkt. Fysiek contact kunnen we dus inderdaad niet bereiken online. Maar dat betekent niet dat je dus je doelstellingen niet kunt bereiken.
De doelstellingen die doorgaans beschouwd worden als niet/minder te bereiken via online events zijn: netwerken, binden en motiveren. En dat komt omdat deze doelstellingen draaien om de sociale relatie tussen de deelnemers onderling of tussen de organisatie en de deelnemers.
De sterkte van een relatie wordt bepaald door een combinatie van de hoeveelheid tijd die in de relatie geïnvesteerd wordt, de emotionele band die ontstaat en de mate van bereidwilligheid om elkaar van dienst te zijn. En hoewel veel van ons ‘online’ wel gebruiken als middel om bestaande relaties te onderhouden (whatsapp, facebook), en soms ook gebruiken om nieuwe contacten op te doen (linkedin, instagram, tindr), veronderstellen we eigenlijk toch vaak dat online geen middel is om een relatie van belang op te bouwen met een onbekende.
Reclame en Online Games als inspiratie
Als je reclamemakers of game-ontwikkelaars spreekt, dan zullen zij anders beweren. In die branches draait het namelijk om mensen (op afstand) te activeren, te binden of online te ontmoeten. Denk bijvoorbeeld aan de online multiplayer games ‘fortnight’ of ‘world of warcraft’. Deze zijn razend populair en dat is mede omdat de deelnemers het samen met anderen kunnen spelen. Maar veel belangrijker nog: omdat ze samen dingen beleven. Dat er ook allerlei nadelen kunnen kleven aan online gaming is duidelijk en dat de doelstellingen van game-ontwikkelaars doorgaans niet hetzelfde zijn als van onderwijs- en onderzoeksinstellingen is ook bekend. Wat interessant is, is dat uit online gamen blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om online een gevoel te creëren dat je ergens bij hoort, dat je iets samen doet terwijl je toch echt alleen in de kamer bent. Uit onderzoek is gebleken dat gamers sociale relaties kunnen opbouwen online, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, emotionele binding en de bereidheid om in elkaar te investeren. Zie hiervoor ook de Masterthesis Sociologie van Arjan Houwers uit 2018: https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=9122&m=1537950718&action=file.download
Ook grote commerciële merken zijn (via reclamebureau’s) met niks anders bezig dan de consument op afstand binden aan hun merk. En de merken die hier echt bovenuit springen zijn bijvoorbeeld Nike, Apple en Coolbue. Wat zij vooral níet doen, is aanprijzen hoe goed hun product of dienst is. Nike heeft het niet over de rekbaarheid van de sportbroeken en de lengte van de noppen van de voetbalschoenen. Coolblue prijst niet de producten aan die ze verkopen, zoals de mediamarkt, maar ze zetten alles in op de ervaring van de koper. Deze merken hebben een boodschap, een missie (‘just do it” en “alles voor een glimlach”) en via storytelling creëren ze een community. Ze proberen hun consumenten te binden door een emotionele band op te bouwen, door aan te sluiten bij de belevingswereld van de consument. Hoe je storytelling kunt inzetten om je boodschap over te brengen lees je ook hier: https://www.frankwatching.com/archive/2018/08/23/5-mogelijkheden-voor-effectieve-storytelling/
Relatie bouwen online
De commerciële business achter de reclame en game industrie is natuurlijk niet te vergelijken met de doelstellingen of de budgetten in de onderwijs- en onderzoekssector. Maar toch kunnen een aantal dingen afkijken.
Tip 1: Tijd investeren
Een van de grootste verschillen tussen een live en online event is de tijd die jouw deelnemer aanwezig is op het event zelf. Online is dit hooguit een aantal uur, fysiek kan dat wel oplopen tot meerdere dagen achter elkaar. Zorg er dus voor dat je online tijd investeert in je relatie met de deelnemers.
Tip 2: Emotionele connectie maken
Zorg dat je deelnemer snapt en voelt waarom hij/zij onderdeel uitmaakt van jouw community, wat jullie bindt. Deel jullie overeenkomsten, gezamenlijke doelen, achtergrond. En maak koppelingen met eventuele verschillen die er wel zijn.
Tip 3: Maak het makkelijk
Hoe sterker een relatie is, hoe sneller je meer moeite voor elkaar wilt doen. Dus zeker wanneer het gaat om het opbouwen van een relatie, is gebruiksgemak essentieel. Hoe makkelijker alles in gebruik is, hoe sneller je iets kunt vinden en weet wat je moet doen, hoe sneller je meedoet en bereid bent om je tijd ergens in te steken.
Tip 4: Maak het leuk
Natuurlijk geldt dit ook voor een live event, maar nog meer voor een online event. Denk daarbij wel goed na over het waarom en hoe. Entertainment moet je niet gebruiken om gaten in je programma op te vullen of omdat ‘je het leuk moet maken’. Het is een manier om je bezoeker iets te laten ervaren, om ze emotioneel te betrekken bij je boodschap en organisatie.
Samenvattend
Het is zeker mogelijk om online dezelfde doelstellingen te behalen als met een offline event. Wanneer deze doelstellingen samenhangen met het opbouwen van sociale relaties, dan kost dat wel meer creativiteit en moeite. Eigenlijk draaien alle bovenstaande tips om een goed doordacht communicatietraject waarbij je steeds je boodschap op een creatieve en aansprekende manier overbrengt. We kunnen de fysieke ontmoeting niet vervangen, maar we kunnen wél verbinding van betekenis creëren.
Wil je meer weten over het organiseren van online events, abonneer je dan op de Community Online Events en zet je notificaties aan. Zo krijg je een seintje bij elk nieuw artikel. Is het ook interessant voor collega’s? Deel dit artikel gerust.
Heb je aanvullingen, opmerkingen of vragen?
Wil je meer weten over dit onderwerp of mis je onderwerpen in de community?
Deel ze met ons. Dat kan onder dit artikel, of neem contact op.
Kimspiratie - Communicatie met impact Kimspiratie houdt van het creëren… Meer over Kim van den Wijngaard
Dit artikel heeft 1 reactie
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Online events brengen een hoger risico met zich mee m.b.t. beeldmateriaal i.c.m. techniek. Ik ben wel benieuwd hoe jullie de AVG borging (o.a. doel/nut - noodzaak, informatieplicht en rechten van betrokkenen) realiseren?
1 Praat mee