Michel Jansen
https://www.linkedin.com/in/micheljansennl/ Meer over Michel Jansen

Als docent of ondersteuner uit het mbo, hbo of wo zet je je dagelijks in om onderwijsdoelen te bereiken of om docenten hierbij te ondersteunen. Nieuwe ontwikkelingen op het vakgebied wil je snel met studenten kunnen delen door je lesmateriaal hierop aan te passen. Maar het kost veel tijd om dit allemaal bij te houden en hiervoor lesmateriaal te ontwikkelen.
Door samen rond een thema of vak te werken aan leermaterialen binnen een community, deel je de investering om een collectie op te bouwen en te onderhouden en heb je daardoor tijdswinst. Ook kun je door elkaar feedback te geven, de kwaliteit van de leermaterialen omhoog brengen. Je zorgt dan voor meer draagvlak, waardoor de kans op hergebruik van je materiaal veel groter is.
Dit samenwerken is een uitdaging op zich. Hoe zorg je er voor dat leden van je community in hun kracht gaan staan en actief worden? De experts van Bind, een bureau gespecialiseerd in community management, maken de vergelijking met digitaal tuinieren. “Community management is digitaal tuinieren. Het begint met het plannen van een aanpak, het planten van de eerste zaadjes om vervolgens de eerste knopjes van de community te verzorgen. Zo zorg je ervoor dat de gemeenschap kan groeien en volwassen kan worden.” En hoe doe je dat nu goed?
Op de Communitydag open leermaterialen: ondersteuning bij vakcommunity’s zal Kirsten Wagenaar, oprichter van Bind, spreken over het ondersteunen van community’s. Hoe voer je goed community management uit en wat komt daar bij kijken. Wat zijn succesfactoren en wat moet je zeker niet doen? Tijdens rondetafelgesprekken gaan we met Kirsten en elkaar in gesprek en kunnen we haar vragen stellen.
Er neemt nog een aantal experts deel aan de Communitydag open leermaterialen. Zij zullen allemaal een korte presentatie geven en zijn host van een rondetafelgesprek. Hier kun je ook je vragen stellen op deelgebieden bij het samenwerken van docenten en het ondersteunen van een vakcommunity.
De deelgebieden en experts die aan bod komen zijn:
Michiel de Jong is coördinator open education bij de TU Delft. Hij zoomt in op het ondersteunen vanuit het perspectief van de bibliotheek. Hij heeft daarnaast veel ervaring met hoe je ondersteuning organiseert vanuit de instelling.
Theo van den Bogaart werkt als Lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool Utrecht. Hij focust deze bijeenkomst op de ondersteuning van een vakcommunity vanuit het onderwijs.
Sietske Douna Adviseur Bibliotheek Hogeschool Utrecht, zal het hebben over de ondersteuning op het technische vlak o.a. op basis van ervaringen met edusources.
Dorine Koopman werkt bij Saxion en heeft veel ervaring opgedaan met het ondersteunen van vakcommunity’s. Op dit moment is ze community manager van de vakcommunity HBO-Verpleegkunde.
Boris Odinot werkt bij Grasple. Hij zoomt in op de ondersteuning van een Community rond een platform met content.
Kom in actie en laat je inspireren. We zien je graag op de Communitydag open leermaterialen, 7 november 2022.
Meer informatie en aanmelden, zie www.surf.nl/agenda/communitydag-open-leermaterialen-ondersteuning-bij-vakcommunitys.
https://www.linkedin.com/in/micheljansennl/ Meer over Michel Jansen
Dit artikel heeft 4 reacties
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Is this activity at SURF headquarters in Utrecht or rather online?
Als antwoord op Is this activity at SURF… door Forrest Bradbury
Oops, I already have an answer I think. When I click the link to register, it shows the location to be SURF (Utrecht I assume? And the new location at Central station, or somewhere else?)
Als antwoord op Oops, I already have an… door Forrest Bradbury
Hi Forrest,
Yes it's in Utrecht, near Central Station.
you will receive another email with the exact location.
See you Monday.
Michel
We hebben een verslag gemaakt van deze zeer interessante bijeenkomst: https://communities.surf.nl/werkgroep-bibliotheken-open-online-onderwij…
4 Praat mee