MOOC Café
Vanuit SURFacademy organiseerden we rondom deze gratis online cursus een ‘MOOC Café’, voor mensen die de online cursus graag met collega’s van andere Nederlandse onderwijsinstellingen wilden volgen. Tijdens drie face-to-facebijeenkomsten was er ’s ochtends ruimte om de content van de MOOC te bestuderen, voor deelnemers die daar niet in hun eigen tijd aan toe waren gekomen. In de middag gingen we samen dieper in op de theorie, luisterden we naar inspirerende praktijkvoorbeelden van de Universiteit Utrecht, de TU Delft en de Hogeschool Utrecht, en vertaalden we de theorie naar onze eigen onderwijscontext. Leren van en met elkaar dus!
> Je kunt alle presentaties én opnamen downloaden op de website van SURFacademy (zie ook programma MOOC Café #1, #2 en #3)
Ervaringen deelnemers
In totaal deden er 40 mensen mee aan het MOOC Café, met verschillende motivaties. Rode draad was wel dat blended learning een zeer actueel onderwerp binnen het hoger onderwijs is. Daarnaast is het MOOC Café een uitgelezen kans om de mogelijkheden van blended learning te verkennen, kennis en ervaringen uit te wisselen met collega’s, en meer te horen over inspirerende Nederlandse voorbeelden. Ook was dit voor deelnemers een stok achter de deur om zelf een keer een MOOC af te maken.
> zie ook de blogs van Karin Winters en Marijke van Vijfeijken
Interessante bronnen over blended learning
Om onderling interessante bronnen over blended learning uit te wisselen is er een Slack groep aangemaakt, waarop onder meer de volgende bronnen zijn gedeeld:
- Multi Media Academy TU Delft
- Online learning community TU Delft.
- SURFnet (2016). Verkenning: opschaling van open en online onderwijs. Regelgeving en aandachtspunten.
- Didactisch concept blended learning Hogeschool Utrecht.
- Brouwer, N. , Dekker, P.J. & Pol, J. van der (2013). Het e-Learning Cookbook. TPACK in Professional Development in Higher Education.
- Blended learning toolkit.
- Vinke, J. & Prez, M. de (2015). Het blended learning kookboek.
- SURFnet (2015). Infographic online onderwijs: stappenplan om de mogelijkheden van online onderwijs te verkennen.
- Google Community samenwerkomgeving voor deelnemers aan het project 'Curriculumontwikkeling en ICT'
- Carpe Diem methode van Gilly Salmon.
- Artikel 'Heel Avans bakt' n.a.v. een workshop van Clive Shepherd over 'More than Blended'.
- Flipped Classroom Field Guide van Coursera.
- Tony Bates: boek 'Teaching in a Digital Age', keynote tijdens De Onderwijsdagen 2015 en interview door Zac Woolfitt
- Blended learning library van Educause.
Mooie voorbeelden van blended learning
Tijdens de bijeenkomsten deelden we ook mooie voorbeelden van blended learning uit de eigen onderwijspraktijk met elkaar, waaaronder:
- Blended learning binnen de TU Delft: presentatie Janneke van der Hulst en Wiebe Dijkstra (slides en video-opname).
- Blended learning binnen de Universiteit Utrecht: presentatie Jan Haarhuis.
- Blended learning binnen de Hogeschool Utrecht: presentatie Hans van Bergen (slides en video-opname).
- Good practice Blended learning als middel voor onderwijsvernieuwing bij UMC Utrecht (SURFnet, 2016).
- Succesverhalen Blended Learning Onderwijslab HvA.
- Ervaringen met Feedbackfruits van de Hogeschool Leiden en het LUMC.
- Voorbeelden Universiteit Utrecht: Ruimtelijk projectonderwijs op locatie, Scalable learning en Blended learning projecten Universiteit Utrecht via Educate-it.
Vooraankondiging volgend MOOC Café
In juni gaat een nieuwe MOOC over blended learning van start op FutureLearn: Blended Learning Essentials: Embedding Practice. Vanuit SURFacademy organiseren we ook rond deze MOOC een MOOC Café. Houd de SURF nieuwsbrief in de gaten voor de aankondiging.
SIG blended learning
Op maandag 18 april vindt de kick-offbijeenkomst van de nieuwe special interest group blended learning plaats.
Meer weten?
Wil je meer weten over de MOOC Cafés, bijvoorbeeld omdat je dit concept ook binnen je eigen onderwijsinstelling wilt toepassen, dan kun je contact opnemen met Hester Jelgerhuis.
0 Praat mee