Esther van der Linde
Adviseur onderwijsinnovatie, verbinder in hoger onderwijs met als doel om… Meer over Esther van der Linde
Om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van (vaardigheid)onderwijs met ICT zijn proeftuinen en modelling examples ontwikkeld. Drie van de modelling examples richten zich specifiek op vaardigheidsonderwijs en bieden een mooi inzicht in een proces om tot een onderwijsinnovatie te komen.
Het ontwikkelen van goed vaardigheidsonderwijs kent vele uitdagingen, zeker als je ook de meerwaarde van een digitale component goed wil implementeren. Het is belangrijk om deze ontwikkeling systematisch aan te pakken en ook te evalueren of je wel het beoogde leereffect bereikt. Deze evaluatie is extra belangrijk voor digitaal vaardigheidsonderwijs omdat er nog weinig bekend is over wat effectief is dus door goed te evalueren kan je ook een bijdrage leveren aan meer kennis.
Docenten geven aan dat ze zich regelmatig onbekwaam voelen om deze systematische ontwikkeling en evaluatie goed ter hand te nemen.
Vandaar dat de werkgroep digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden de handen in een geslagen heeft met de zone evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT om twee proeftuinen te ontwikkelen op dit gebied. Deze complete verzameling van alles wat je nodig hebt om een professionaliseringstraject in jouw instelling op te tuigen is nu beschikbaar.
Modelling examples: voorbeelden van hoe kom je tot een succesvolle toepassingen van digitaal vaardigheidsonderwijs
In de proeftuinen zitten 6 zogenaamde modelling examples. Dit zijn voorbeelden die het proces schetsen om tot een succesvolle implementatie te komen. Deze zijn ook goed buiten de proeftuin bruikbaar als inspiratie en daarom zijn ze ook apart beschikbaar. Voor vaardigheden gaat het om de volgende drie voorbeelden:
De modelling examples zijn op hier te vinden
Adviseur onderwijsinnovatie, verbinder in hoger onderwijs met als doel om… Meer over Esther van der Linde
0 Praat mee