Organisaties hebben steeds vaker te maken met producten waarin leveranciers eenzijdig functionaliteit toevoegen en die standaard inschakelen terwijl dit inbreuk kan maken op de privacybescherming. Collega's noemen het ook wel 'whack-a-mole': een intensief spel waarbij je reageert op dingen die uit het niets als popcorn oppoppen en waar je iets mee moet. Alleen is het geen spel, het is de harde werkelijkheid. Maar, steeds ad hoc moeten reageren kost tijd en capaciteit die er eigenlijk niet is. Die willekeurig poffende maïskorrels wil je liever opvangen in een zakje. Daarbij helpt een integrale aanpak. In dit artikel vind je daarvoor een aantal handvatten.
De Privacyrede 2025 stond in het teken van het leerlingvolgsysteem van de middelbare school. School lijkt tegenwoordig alles en overal: een systeem waar je 24 uur per dag, 7 dagen per week in meegezogen kunt worden. Want: Als je 's avonds onvoldoendes binnenkrijgt en jouw ouders direct op de hoogte zijn van elke misstap, wanneer is school dan 'uit'? 👀
Drie scholieren lieten de zaal ervaren hoe het is om op te groeien in digitale systemen - en wat volwassenen daar niet aan begrijpen.
In dit artikel deel ik een aantal websites waar ik niet meer zonder in mijn werk op privacy- en securitygebied. Maar welke gebruik jij? Vul je aan in een reactie onder het artikel?
In de afgelopen twee maanden kwamen er weer allerlei interessante artikelen op ons vakgebied in de media. Dit zijn de tien artikelen die je niet mag missen:
Leidinggevenden hebben een voorbeeldrol voor cyberveilig en privacybewust gedrag. Uit de awareness meting 2024 blijkt dat dit een aandachtspunt is. Daarom zijn er nieuwe materialen toegevoegd aan de CSY toolkit voor deze doelgroep. Maar wat kunnen leidinggevenden doen als zij zelf aan de slag willen met hun team op dit onderwerp? In dit artikel geven we tien voorbeelden van vrij beschikbare materialen die je zelfstandig in kunt zetten om de awareness te verhogen. Help mee om dit overzicht uit te breiden tot een naslagwerk!
Iedere privacy officer weet het: een organisatie moet transparant communiceren aan haar doelgroep. In onze sector gaat het dan meestal over collega's en studenten. In de praktijk blijkt dat transparant schrijven nogal een uitdaging is. Veel privacyprofessionals hebben een juridische achtergrond en dat zit met regelmaat in de weg als je iets begrijpelijk wilt opschrijven. Maar het kan wél.
In dit artikel help ik je op weg met tips en tools.
Laten we het hebben over de term ‘eigenaarschap’ en daarmee stoppen als je eigenlijk gewoon verantwoordelijkheid of iets anders bedoelt.
Ik kan binnen dit thema mooi twee thema’s aanstippen die ik vaak tegenkom.
Eigenaar zijn van persoonsgegevens, binnen Europa kan dit nu nog niet en is het onwenselijk.
Mensen die de term eigenaarschap te pas en te onpas gebruiken, maar daarmee nooit eigendom en een bijbehorende eigenaar bedoelen.
Lees vooral ook mee als je geen jurist bent.
Als je wilt bijblijven op het vakgebied privacy en gegevensbescherming is het heel fijn om te weten wat experts zeggen. Maar wie moet je nu eigenlijk volgen?