Ga naar 'Regie op Data'

Alle artikelen van Regie op Data

16 artikelen

  1. Werkagenda 'samen waardengericht onderweg' beschikbaar

    Binnen onderwijs en onderzoek werken we met elkaar aan een veilige digitale omgeving. Hoe borgen we autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid in een wereld van toenemende digitalisering en afhankelijkheid van leveranciers? Publieke waarden leiden ons daarin om de juiste beslissingen te nemen. Maar hoe maak je dat concreter? De werkagenda 'samen waardengericht onderweg' helpt daarbij.

  2. Deep Dive: Identiteitsverificatie met eduID – 7 veelgestelde vragen

    Wanneer we uitleggen wat eduID is, horen we vaak: hoe betrouwbaar is een eduID eigenlijk? Want hoe weet je zeker wie iemand is op het internet? Misschien zijn ze wel een hond! Iedereen kan met een emailadres een eduID aanmaken. Dan weet je niet zeker wie iemand is. Dit is ook niet altijd nodig, bijvoorbeeld voor tijdelijke wifi-toegang.   Voor andere processen wil je wel meer zekerheid over wie iemand is. Bijvoorbeeld als iemand toegang nodig heeft tot de persoonlijke gegevens van een student. Identiteitsverificatie is het middel om die zekerheid te krijgen. In dit artikel leggen we uit welke methoden van identiteitsverificatie we gebruiken en behandelen enkele veelgestelde vragen. 

  3. Be part of SURF Tech Trends 2025-2026

    After a successful Tech Trends Report in 2023, SURF is about to start creating the trend report for 2025-2026 and you can become part of it!

  4. NIEUW BOEK ‘DATAGEDREVEN WERKEN IN DE PRAKTIJK’ WIJST DE WEG

    Hoe kun je data slim inzetten binnen je vakgebied? Het spiksplinternieuwe boek ‘Datagedreven werken in de praktijk’ moet leidinggevenden, beleidsmakers, datagebruikers én studenten in alle beroepsdomeinen de weg wijzen. De HAN is hiervoor een samenwerking gestart met Viola den Hartog en Mieke van Schaik, experts in datagedreven werken in de praktijk. Eén van de strategische doelen uit het Koersbeeld van de HAN richt zich op het verhogen van de digi- en datavaardigheid van studenten en medewerkers van de HAN.

  5. De invloed van big tech: risico's en mitigaties

    Je logt in op je samenwerkingssoftware, opent je email of volgt een online meeting. Alles werkt goed samen, is makkelijk en het lijkt ook nog eens goedkoop te zijn. Maar het gebruik van big tech oplossingen brengt ook risico’s met zich mee. In mijn onderzoek heb ik mij gericht op de grootste IT-leveranciers bij universiteiten, deze leveranciers beschouw ik hier als “big tech”. Dit artikel gaat over wat door de sector als de grootste risico’s ervaren wordt omtrent deze big tech bedrijven en wat er gedaan kan worden om deze risico’s aan te pakken.

  6. A reflection on SXSW24 by SURF

    SXSW treated us nicely this year and inspired us with lots of new ideas and insights. Founded in 1987 in Austin, Texas, South by South West (SXSW) is best known for its conference and festivals that celebrate the convergence of the interactive, film, and music industries. The event features sessions, showcases, screenings, exhibitions and a variety of networking opportunities. SXSW proves that the most unexpected discoveries happen where diverse topics and people meet.  This year, SURF was represented by three colleagues, Thijs van der Horst, Mark Cole & myself, and we were accompanied by many more Dutch R&E organisations, like Hogeschool Inholland, Hogeschool Utrecht, ROC Mondriaan & Grafisch Lyceum Rotterdam. Even our Minister for Digitalisation, Alexandra van Huffelen, took part in the event. We immersed ourselves in an 8-day program full of keynotes, featured sessions, workshops and experiences. Here are a couple of takeaways we would like to share with you, out of over 4500 sessions. 

  7. Samenwerken in Nextcloud - werken, studeren en communiceren met respect voor onze waarden.

    Samenwerken in documenten of directe onderlinge communicatie over de grenzen van instellingen heen, is vaak nog lastig. Toch willen onderzoekers, docenten en andere medewerkers van instellingen dat steeds vaker. Drie maanden lang hebben we daarom samen met een aantal leden geëxperimenteerd op het open-sourceplatform Nextcloud. Lees hier meer over in het SURF Magazine artikel:Baas over eigen data met open-sourcesamenwerkingsplatform  

  8. We zijn nu niet bewust van en niet transparant over algoritmes in het onderwijs. Dat moet anders.

    Het is een kwestie van tijd dat generatieve AI ingebed is in het leven van mensen, ook in het onderwijs. Sterker nog: op allerlei plekken binnen onderwijsinstellingen worden data al geanalyseerd met algoritmes. Maar waar en door wie precies? Hoe zorgen we voor transparantie? En waarom zouden we daar eigenlijk transparant over moeten zijn? Zeker waar de wet dat niet van het onderwijs eist of waar het onduidelijk is wat de wet voorschrijft. De doelen van een eventueel algoritmeregister en de bijbehorende doelgroepen stonden centraal op de bijeenkomst bij SURF op 28 september 2023. Na een eerste sessie over transparantie van algoritmes bleek dat we hierop verder moesten inzoomen. Dat deden we ook dit keer met vertegenwoordigers uit het wo, mbo en hbo. Je leest hierna wat er besproken werd in de bijeenkomst en welke vervolgstappen we willen zetten. Als je ons daarbij wilt helpen, neem dan vooral contact met ons op!

  9. Preliminary insights into responsible AI practices in research

    In a rapidly evolving world, artificial intelligence emerges as a transformative force in various research domains. While its potential is undeniable, the challenges it presents can't be overlooked. In a short survey we aimed to gauge the current state of the responsible application of AI in research. Preliminary findings indicate that promising steps are being made, but that significant gaps remain in institutional guidance and support, as well as in the practical implementation of responsible AI practices.

  10. Publicatie: SSI wallets voor onderwijs en onderzoek

    Het Trust & Identity team van SURF doet al enkele jaren onderzoek naar Self Sovereign Identity. Met deze kennis ondersteunen we onderwijsinstellingen bij hun IAM-ontwikkeling en verbeteren we de SURF-dienstverlening. Een belangrijk aspect van SSI is dat de gebruikers, zoals studenten zelf bepalen welke (onderwijs)gegevens zij uitwisselen en met wie. Deze gegevens zijn nodig om onderwijs te volgen en om gebruik te maken van bepaalde diensten. Denk aan het bewijzen dat je studeert om toegang tot studentenhuisvesting te krijgen. Of digitaal een diploma kunnen aanbieden aan een toekomstig werkgever. Een zogenaamde 'wallet' - een digitale portemonnee met persoonsgegevens - helpt de student hierbij.