Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 staat inclusief onderwijs hoog op de agenda van hogescholen en universiteiten. Wat is er inmiddels bereikt? De jaarlijkse Staat van Inclusief Onderwijs laat zien dat er belangrijke stappen gezet zijn, maar ook nog veel werk te verzetten is. Vooral de digitale toegankelijkheid van leeromgevingen en leermiddelen kan beter, vinden studenten. Het rapport Staat van Inclusief Onderwijs, 2024 biedt inzichten en handvatten om écht stappen te zetten.
Het VN-verdrag Handicap, dat zich richt op gelijke kansen en non-discriminatie, benadrukt dat onderwijs beschikbaar, toegankelijk, aanvaardbaar en aanpasbaar moet zijn (VN-comité handicap, CRPD/C/GC/4, §20-26) mét de voorgestane transitie van het medische model naar het sociale model.
Uit de Staat van Inclusief Onderwijs 2024 (monitor VN-verdrag Handicap hbo/wo) blijkt het volgende.
In het onderwijs worden veel digitale tools gebruikt, zoals websites, platforms en apps. Ondanks inspanningen blijft digitale toegankelijkheid een uitdaging. Uit de monitor VN-verdrag Handicap 2024 blijkt dat 64% van de onderwijsinstellingen bij de implementatie van het VN-verdrag afgelopen studiejaar focuste op digitale toegankelijkheid. Toch ervaren studenten nog vaak obstakels.
Aanbevelingen voor duurzame verbeteringen zijn:
Inclusief onderwijs vraagt om samenwerking, innovatie en gedeelde verantwoordelijkheid.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee