De Staat van Inclusief Onderwijs 2024: nog vaak obstakels bij toegankelijkheid digitale leeromgevingen en leermiddelen

Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 staat inclusief onderwijs hoog op de agenda van hogescholen en universiteiten. Wat is er inmiddels bereikt? De jaarlijkse Staat van Inclusief Onderwijs laat zien dat er belangrijke stappen gezet zijn, maar ook nog veel werk te verzetten is. Vooral de digitale toegankelijkheid van leeromgevingen en leermiddelen kan beter, vinden studenten. Het rapport Staat van Inclusief Onderwijs, 2024 biedt inzichten en handvatten om écht stappen te zetten.

Groeiend commitment en focus op digitale toegankelijkheid

Het VN-verdrag Handicap, dat zich richt op gelijke kansen en non-discriminatie, benadrukt dat onderwijs beschikbaar, toegankelijk, aanvaardbaar en aanpasbaar moet zijn (VN-comité handicap, CRPD/C/GC/4, §20-26) mét de voorgestane transitie van het medische model naar het sociale model. 

Uit de Staat van Inclusief Onderwijs 2024 (monitor VN-verdrag Handicap hbo/wo) blijkt het volgende.

  • De betrokkenheid groeit: 78% van de instellingen tekende een intentieverklaring voor het VN-verdrag, en 90% nam inclusie op in de meerjarenvisie. 
  • Bijna 64% focuste afgelopen jaar op digitale toegankelijkheid, zoals het verbeteren van websites en portals. 
  • De bekendheid van het ondersteuningsaanbod onder studenten steeg naar 70%.

Knelpunten digitale toegankelijkheid  

In het onderwijs worden veel digitale tools gebruikt, zoals websites, platforms en apps. Ondanks inspanningen blijft digitale toegankelijkheid een uitdaging. Uit de monitor VN-verdrag Handicap 2024 blijkt dat 64% van de onderwijsinstellingen bij de implementatie van het VN-verdrag afgelopen studiejaar focuste op digitale toegankelijkheid. Toch ervaren studenten nog vaak obstakels. 

  • Onderzoek van de Oogvereniging (2024) toont aan dat 63% van de respondenten kampte met ontoegankelijke leermiddelen en leeromgevingen. Daarbij werden 35 ontoegankelijke digitale leermiddelen en leeromgevingen genoemd, waaronder SPSS, Brightspace en Blackboard.
  • Ook de toegankelijkheid van toetsen en examineren blijft een uitdaging. Veel instellingen benaderen toetsing nog vaak vanuit het medisch model, waarbij toegankelijkheid meestal niet al in de ontwerpfase wordt meegenomen. 
  • Ook het fysieke lesmateriaal kan beter. Boeken met slecht contrast of een onrustige lay-out maken het voor studenten met een visuele beperking lastig om toegang te krijgen tot de lesinhoud. 

Aanbevelingen

Aanbevelingen voor duurzame verbeteringen zijn:

  • Heldere doelen: Werk met een gezamenlijke definitie en roadmap.
  • Basisondersteuning: Stel minimale eisen voor toegankelijkheid en ondersteuning.
  • Toegankelijk ontwerp: Integreer inclusie standaard bij de ontwikkeling van leermiddelen en toetsen.

Inclusief onderwijs vraagt om samenwerking, innovatie en gedeelde verantwoordelijkheid. 

Wil je meer weten over en aan de slag met inclusie?

drie jongeren aan een ronde tafel waarop twee laptops staan

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen