Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Een inclusieve digitale leeromgeving creëren? Dat doe je door ervaringsdeskundigen in te zetten en door studenten met een ondersteuningsbehoefte effectief te ondersteunen. In dit artikel lees je hoe deze twee belangrijke strategieën bijdragen aan digitale toegankelijkheid.
Door de ervaringen en behoeften van direct betrokkenen centraal te stellen, kun je als onderwijsinstelling gerichte acties ondernemen die leiden tot substantiële verbeteringen in digitale toegankelijkheid. Met dit artikel gaan we in op twee belangrijke strategieën die bijdragen aan digitale toegankelijkheid: inzet van ervaringsdeskundigheid en aanpak van ondersteuningsbehoeften in digitale toegankelijkheid.
Het verbeteren van digitale toegankelijkheid in het onderwijs is niet alleen een technische uitdaging. Het vraagt ook om diepgaand begrip van de gebruikerservaring van studenten en onderwijspersoneel.
'Studenten zonder ondersteuningsbehoefte zijn ook vaak gebaat bij een digitaal toegankelijke omgeving'
Dit vraagt om een continue dialoog, openheid voor feedback, en de bereidheid om processen en systemen aan te passen waar nodig. Met deze aanpak kunnen onderwijsinstellingen niet alleen voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook een leeromgeving creëren waarin elke student de mogelijkheid heeft om de studie succesvol te doorlopen en af te ronden.
Ervaringsdeskundigen, zoals studenten en onderwijspersoneel die zelf de noodzaak van digitale toegankelijkheid ervaren, zijn van onschatbare waarde voor het identificeren van knelpunten en het ontwikkelen van praktische oplossingen. Hun directe ervaring met toegankelijkheidsuitdagingen biedt belangrijke inzichten die niet altijd voor de hand liggen voor anderen binnen de instelling.
Het tijdig identificeren van ondersteuningsbehoeften is cruciaal om digitale toegankelijkheid succesvol te kunnen implementeren. Echter, het aanmoedigen van studenten en personeel om deze behoeften te melden, en het effectief reageren hierop, blijft een uitdaging. Zij kunnen soms aarzelen om hun ondersteuningsbehoeften te melden, vanwege de onbekendheid met de beschikbare voorzieningen of wellicht door stigma. Voorlichtingscampagnes en peer-support kunnen deze drempels helpen verlagen.
ECIO faciliteert het Netwerk Digitale toegankelijkheid en de online community Digitale toegankelijkheid voor ontmoeting, kennisdeling en inspiratie. Bekijk ook de andere mogelijkheden en sluit ook aan.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee