Dit lees je op LinkedIn over… AI

Artificial Intelligence (AI) is een onderwerp dat op LinkedIn volop in de belangstelling staat! En dan hebben we het niet alleen over ChatGPT. Wij selecteerden zes posts die in de maand september op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

Met AI spreek je probleemloos vijf talen

Een opvallende post is die van Erdinc Sacan van Fontys Hogescholen. Hij testte een AI video generator en legt uit hoe het werkt. “Je maakt een video in het Nederlands, of je gebruikt een oudere video van jezelf. AI vertaalt het vervolgens, spreekt het opnieuw in met jouw eigen stem en zorgt ervoor dat de lipbewegingen naadloos synchroniseren.” Bekijk de video en beoordeel zelf hoe overtuigend het is. Welke nieuwe mogelijkheden zie jij voor jouw onderwijs?

 

Zo maak je de kans op fraude bij schrijfopdrachten kleiner

Er is geen gemakkelijke oplossing voor mogelijke fraude door het gebruik van taalmodellen zoals ChatGPT. Dat zeggen onderzoekers van de Tilburg University. Maar docenten kunnen schrijfopdrachten wel zodanig ontwerpen dat de kans op fraude kleiner wordt. Kennis van de kwaliteiten en zwaktes van taalmodellen lijkt daarbij flink te kunnen helpen. Benieuwd wat jij anders kunt doen bij het ontwerpen van schrijfopdrachten?

 

Hoe intelligent is ChatGPT eigenlijk?

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft deden onderzoek naar de kennis van ChatGPT. Ze ontdekten dat de antwoorden van ChatGPT op examenachtige vragen gemiddeld genomen over de faculteiten heen grotendeels correct zijn, zowel op bachelor- als op masterniveau. Zelfs op PhD-niveau waren de meeste antwoorden van de chatbot gedeeltelijk of grotendeels wetenschappelijk correct.

Hand van mens en hand van robot
Foto: Pexels

Hoe ondersteun je docenten bij het gebruik van AI?

Het team van de European Digital Education Hub schreef een rapport over kunstmatige intelligentie in het onderwijs. In deel 2 ligt de focus op hoe je docenten kunt ondersteunen bij het gebruik van AI in het onderwijs en hoe ze kunnen beginnen met AI in het onderwijs. Ondersteunen kan bijvoorbeeld door:

  • Meer tijd toewijzen voor professionele ontwikkeling en planning
  • AI implementeren op organisatieniveau
  • Leraren stimulansen bieden om zich verder te ontwikkelen
  • Open discussies en reflecties organiseren met alle belanghebbenden in het onderwijs over juridische/ethische vraagstukken

De European Digital Education Hub schreef nog drie rapporten over AI in het onderwijs, die ook te vinden zijn in de LinkedIn-post. Later volgen er nog een aantal rapporten.

 

Zo maak je jouw cursus AI-bestendig

Generatieve AI op een verantwoorde wijze in onderwijs integreren is nog best een klus, zegt Barend Last op LinkedIn. Het biedt zeker kansen, maar brengt ook serieuze bedreigingen met zich mee. Hoe maak je jouw cursus AI-bestendig? En hoe navigeer je langs de kansen en bedreigingen die AI biedt? Op die vragen geeft hij in dit artikel beknopt antwoord. Hij legt daarvoor de relatie tussen blended learning, constructieve afstemming en generatieve AI, en beschrijft de belangrijkste stappen voor het AI-bestendig maken van jouw onderwijs. 

 

Aan de slag met AI

De gevolgen van AI voor het onderwijs zijn enorm. Het biedt kansen om het onderwijs te verbeteren en te innoveren. Tegelijkertijd levert dit ook problemen en risico's op. Kennisnet schrijft op LinkedIn over de trends en laat zien dat de onderwijssector zelf aan de slag moet om te profiteren van de ontwikkelingen
"Technologie is niet iets wat ons overkomt. We kunnen verrast zijn over ontwikkelingen of de snelheid ervan, maar we kunnen ook bijsturen, aangeven welke kant het op moet. Neem daarom deel aan het publieke debat", zo luidt een van de aanbevelingen.

 

Over deze rubriek

Elke maand delen wij een selectie van interessante LinkedIn-berichten over een thema dat te maken heeft met onderwijsinnovatie en digitalisering.
Lees ook: Dit lees je op LinkedIn over... XR 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties