“Docenten hebben een unieke positie en grote invloed op de ontwikkeling van studenten.”

Lesgeven is meer dan alleen kennis op studenten afvuren - er zitten verschillende dimensies aan. Bij de TU Delft verscheen onlangs een whitepaper over de unieke positie van universitair docenten en hun invloed op de ontwikkeling van studenten.

Van kennis overbrengen naar een leerproces faciliteren

Lesgeven is een wereldbaan maar ook een grote verantwoordelijkheid. De rol en functie van docenten zijn de afgelopen tijd bovendien steeds meer veranderd. Waar de nadruk voorheen lag op kennisoverdracht is de docent van nu vooral bezig met het creëren van leersituaties voor studenten. Met de whitepaper ‘7 Dimensions Enhancing the Impact of Educators’ willen Wiebe Dijkstra, Ofke Teekens, Sjoerd Zoeteman en Michael Wolfindale van de TU Delft Teaching and Learning Services de complexiteit van lesgeven onder de aandacht brengen van (universitair) docenten.

Lesgeven vergt verschillende rollen van een docent

“Docenten hebben door hun unieke positie grote invloed op studenten: zij kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de intellectuele, professionele en persoonlijke ontwikkeling van studenten”, zo begint de whitepaper. Wiebe Dijkstra licht toe: “We hebben de whitepaper geschreven omdat we met docenten het gesprek willen aangaan. Docenten willen we bewust maken van hun unieke positie en de impact die ze kunnen maken op het leven van studenten. Een docent brengt niet alleen kennis, maar is ook inspirator en begeleider van het leerproces. Een docent activeert studenten en daagt ze uit, maar treedt ook op als mentor en supervisor.

de cover van het whitepaper

De publicatie geeft gemeenschappelijke taal aan wat lesgeven inhoudt en dat werkt hopelijk verhelderend. Het is bedoeld als kader en niet als keurslijf dat voorschrijft hoe docenten moeten lesgeven. We willen mensen aan het denken zetten en helpen om keuzes te maken: waar leg je als docent dit jaar het accent? Het ene jaar richt je je bijvoorbeeld meer op de rol van mentor, en het volgende jaar meer op het activeren van studenten.”

De whitepaper is gebaseerd op relevante wetenschappelijke literatuur en ervaringen met universitair docenten. Je kunt hem hier downloaden. 

Meer lezen over de rol van de docent in het (hoger) onderwijs? Lees ook Docentschap in het hoger onderwijs: erkenning en ondersteuning in de Kennisbank van het NRO.

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties