Kiki Leijdekkers
Vragen of ideeën over het Versnellingsplan en/of de Vraagbaak Online… Meer over Kiki Leijdekkers
Het onderwijs beter ondersteunen met innovatieve Educatieve Technologie (EdTech). Het is de centrale ambitie van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie. Jelle Kok is projectleider van de nieuwe werkgroep van het Versnellingsplan: “Ik ben overtuigd dat EdTech een belangrijke bijdrage kan leveren aan onderwijsinnovatie.”
Samen met community manager Nienke Stumpel geeft Jelle sinds juli 2021 een impuls aan de kansen die EdTech biedt voor onderwijsinnovatie. Wat die kansen precies zijn, en hoe dit in verhouding staat met de overstap naar online en hybride onderwijs tijdens de coronacrisis? Jelle vertelt het in dit interview.
“Er is ontzettend veel goede energie binnen het Versnellingsplan. Een ervaren groep mensen die met elkaar werken aan onderwijsinnovatie met ICT. Ook merk ik dat er een enorme drive is binnen de deelnemende instellingen én de startups waar we mee in contact zijn. Voor wat we precies kunnen doen om maximale impact te maken als werkgroep, is het nog wel puzzelen. Ik begin aan een reis waarvan ik de route nog niet weet. Met de beperkte tijd die we hebben – het Versnellingsplan loopt tot eind 2022 – besluiten we te kijken wat er al ligt en wat we daarmee meteen kunnen opstarten.”
“Wij geloven erin dat EdTech – dus educatieve technologie in de breedste zin van het woord – een belangrijke bijdrage kan leveren aan innovatie in het hoger onderwijs. We willen leveranciers en startende bedrijven in contact brengen met docenten en andere stakeholders binnen het onderwijs om zo meer uitwisseling en co-creatie mogelijk te maken. Wij richten ons vooral op het proces: Wat is er nodig om samen te werken? Wat zijn daar barrières in? Maar met name: Hoe zet je die barrières om in manieren om beter samen te kunnen werken? Onze visie is: wat er al goed gaat, wil je omarmen, nog beter maken en als inspiratie laten dienen voor andere plekken.”
“Ja absoluut. 1,5 jaar corona heeft vooral gezorgd dat we technologie en de mogelijkheden om afstandsonderwijs vorm te geven in razend tempo hebben kunnen uitrollen. Maar daarmee zijn er soms noodgedwongen concessies gedaan op privacy, inkoopvoorwaarden en vooral ook op passende didactische en pedagogische inzet van technologische hulpmiddelen. Dat was ook nodig, want er was sprake van een crisissituatie. Daarin allereerst: petje af naar alle betrokkenen in het hoger onderwijs. Naar alle docenten, crisisteams, ICTO-ers, IT, inkoop, enzovoorts. Zij hebben in korte tijd een switch weten te maken naar online afstandsonderwijs wat ongelofelijk knap is. Maar het is belangrijk dat we uit die ervaringen de positieve elementen gebruiken, in ieder geval als het gaat om hoe snel we hebben geschakeld met leveranciers om dingen voor elkaar te krijgen. Tegelijkertijd moeten we voorkomen dat we alles wat niet goed ging, vereenzelvigen met blended leren of inzet van digitale technologie. Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.”
“Een waardevolle leerervaring kan ondersteund worden door gebruik te maken van passende educatieve technologie.”
“Wat belangrijk is, is dat we blijven investeren in de kansen die EdTech het onderwijs en de leervaring van de student te bieden heeft. Het gaat dus veel minder om fysiek versus digitaal of blended onderwijs en het is te kort door de bocht om fysiek onderwijs ‘beter’ te noemen. Een waardevolle leerervaring kan ondersteund worden door gebruik te maken van passende educatieve technologie.”
“Ik denk dat het bij een bepaalde groep docenten zeker een impuls heeft gegeven. Je hebt mensen een ander kader gegeven om binnen te moeten werken. En als je een ander kader schept, dan gaan mensen zoeken naar welke mogelijkheden daarin zijn. Dat is wel wat afstandsonderwijs ons gebracht heeft. Laten we daar de positieve punten uit halen en daarop voortbouwen.
Wat ook interessant is (geweest): In hoeverre kun je ook studenten meer inzetten om die onderwijsinnovatie met ICT verder te ondersteunen?”
“Ja, nog steeds te weinig, maar het gebeurt wel steeds meer. Een aantal instellingen werkt bijvoorbeeld met een studentenhelpdesk waar docenten bij kunnen aankloppen. Het zou mooi zijn als je manieren kunt vinden waarbij docenten en studenten nog meer in contact kunnen komen met EdTech-leveranciers. De co-creatie tussen die partijen kan sterker en daar ligt veel onbenut potentieel.”
“Ja, deze groep is heel divers. Dat zijn mensen die zich op instellingsniveau bezighouden met onderwijsinnovatie, en dan specifiek op de inzet van EdTech, maar ook een aantal enthousiaste ICTO-ers, docenten, medewerkers vanuit inkoop en ICT. Dat is ook heel waardevol voor ons, want we hebben al die verschillende groepen nodig om het innovatieproces binnen een instelling in kaart te brengen. Uiteindelijk gaat het echt over connecting the dots. Meer en meer elkaars taal spreken. Als werkgroep kunnen we hier een impuls aan geven.”
“Het gaat om connecting the dots tussen de verschillende stakeholders.”
“Heel graag zelfs. We willen een zo breed mogelijke groep mensen verbinden. Hoe meer verschillende mensen erbij betrokken zijn, hoe meer input wij ook kunnen krijgen voor de concrete projecten die we aanpakken. Dus meld je vooral aan!”
“Loop je ergens tegenaan als docent of heb je ideeën over een tool, voel je dan vrij om direct contact op te nemen met de desbetreffende EdTech-partij. Ik kom erachter dat partijen die zich met EdTech bezighouden, dat over het algemeen doen omdat ze hart hebben voor het onderwijs. Hoe meer feedback en gerichte ideeën ze aangereikt krijgen, hoe beter. Lukt het niet om in contact te komen, dan kun je dat ook altijd via ons doen en kijken wat wij we voor je kunnen betekenen.”
Wil je meer weten over de werkgroep EdTech? Ga naar de pagina van de werkgroep. Heb je vragen of wil je deelnemen aan de community? Stuur dan een mail naar edtech@versnellingsplan.nl.
Vragen of ideeën over het Versnellingsplan en/of de Vraagbaak Online… Meer over Kiki Leijdekkers
0 Praat mee