Idwer Doosje
In mijn werk faciliteer ik ontmoetingen tussen onderwijsvernieuwers. Dat… Meer over Idwer Doosje
De studenten van de minor en master Computer Vision & Data Science aan NHL Stenden leren volledig volgens het concept van Design Based Education. Tijdens dit Vraagbaak Online Onderwijs webinar op 18 februari 2022 gingen we in op het ontwerp van de opleiding en de organisatie in de praktijk. Webinar gemist? Lees nu het verslag of kijk de opname terug.
Klik op de video hierboven om het webinar terug te kijken
Bij de opleiding Computer Vision & Data Science werken studenten, docentonderzoekers en lectoren samen aan echte opdrachten voor bedrijven. Hierachter zit het onderwijsconcept Design Based Education (DBE), vertelt Klaas Dijkstra (Associate lector NHL Stenden). Dat bestaat uit de facetten: Design thinking, Multidisciplinaire samenwerken, Duurzaam onderwijs, Internationaal & Intercultureel en Persoonlijk Leiderschap. Zo wordt binnen projecten gewerkt volgens de design thinking methode met prototypes en testen, en is het onderwijs duurzaam doordat de leeromgeving ‘evoluerend’ is.
Een aantal ontwerpkeuzes waren nodig om dit concept van de grond te krijgen, vertelt klaas.
Er werd een gering aantal leeruitkomsten gekozen die vrij breed zijn gedefinieerd.
Er wordt gewerkt in vijf sprints per semester. De eerst twee zijn gericht op het bouwen aan kennis en skills. Daarna wordt het project geïntroduceerd en gaan de studenten werken volgens de design thinking fases.
Studenten verzamelen vaste bewijsmaterialen per leeruitkomst in een portfolio. De master is gericht op het doen van onderzoek, bewijsmaterialen zijn daarom een paper, presentatie of poster. De leerweg van studenten kan hierdoor erg verschillen.
Vanuit de deelnemers komt de vraag hoe de opleiding aan opdrachten komt. Dit zijn betaalde opdrachten. Klaas geeft aan dat netwerk onderhouden en laten zien wat je kan, belangrijk zijn. Dan komen bedrijven vanzelf bij je (terug). En specialiseren is belangrijk. Eén ding kiezen en daar heel goed in worden.
In de praktijk wordt de opleiding als volgt georganiseerd:
“Je weet waarvoor je het doet door de directe koppeling met de praktijk”
Studenten zijn positief over de opzet van de opleiding. Vooral de het werken met echte opdrachten uit de praktijk wordt als inspirerend ervaren. Ook de flexibiliteit van de topics wordt gewaardeerd en het opdoen van kennis specifiek om je opdracht uit te kunnen voeren.
Jaap van de Loosdrecht (Comenius senior fellow en Lector NHL Stenden) licht een aantal interessante factoren uit van deze toepassing van DBE:
Dit is een voorbeeld bij een kleine opleiding. Maar ook grotere opleidingen werken volgens de methode van DBE. Zo ook de opleiding open ICT aan de Hogeschool Utrecht. Veel is hetzelfde zoals het werken met sprints, echte opdrachten en beoordelen met een portfolio. Maar met 200+ studenten en een veel breder onderwerp, zijn hier ook andere keuzes gemaakt, vertelt Arno Kamphuis (Senior Lecturer Open-ICT). Niet het proces, maar de professionaliteit van de student centraal. En opdrachten zijn voor echte bedrijven, maar onbetaald. Met een 1 docent per 25 studenten zijn betaalde opdrachten hier niet realistisch, studenten zijn zelf verantwoordelijk en hebben de ruimte om te falen.
Tijdens de nazit van her webinar komt ook aan de orde dat je dit soort designs vaak ziet bij ICT opleidingen. Deze opleidingen zijn relatief jong en hebben nog niet zoveel geschiedenis. Tegelijkertijd verandert de praktijk van ICT-professionals in een razend tempo. Een interessante vraag is in hoeverre is zo’n model nu ook mogelijk is voor andere disciplines? Wij zijn wel benieuwd wie hier mooie voorbeelden van kent. Harmannus geeft in ieder geval aan dat open en scherp geformuleerd leeruitkomsten daarvoor in ieder geval nodig zijn.
In mijn werk faciliteer ik ontmoetingen tussen onderwijsvernieuwers. Dat… Meer over Idwer Doosje
0 Praat mee