Hybride onderwijs: activerende werkvormen zijn een must!

Hybride onderwijs is here to stay. Er zullen altijd studenten zijn die geen fysiek onderwijs kunnen volgen, om welke reden dan ook. Goed hybride onderwijs geven is wel een uitdaging: twee verschillende groepen activeren, je aandacht verdelen en gelijkheid tussen de online en fysieke groep creëren. Hoe pak je dat aan en wat is daarvoor nodig? Lees er meer over  en kom naar de inspirerende sessie op de SURF Onderwijsdagen.  

Een uitkomst tijdens de pandemie…

De coronapandemie heeft de ontwikkeling van hybride onderwijsruimtes een enorme impuls gegeven. In korte tijd is er geschakeld van onderwijs fysiek op de campus naar online onderwijs. Vervolgens richtten veel onderwijsinstellingen hybride onderwijsruimtes in, zodat een deel van de studenten op de campus kon zijn en een deel vanaf thuis kon meedoen. Intussen is duidelijk geworden dat hybride onderwijs een blijvertje is.

…maar hybride onderwijs biedt meer voordelen

  • Dit najaar zullen  ongetwijfeld weer veel studenten met het coronavirus besmet raken; dankzij hybride onderwijs kunnen zij dan toch deelnemen.  
  • Daarnaast is flexibel onderwijs steeds meer in opkomst in het hoger onderwijs. Studenten willen vakken volgen bij verschillende instellingen. Om reizen te beperken kunnen instellingen ervoor kiezen om hun eigen studenten in een hybride onderwijsruimte op de campus te bedienen en de studenten van andere instellingen online te ontvangen in de hybride onderwijsruimte.
  • Het aantal studenten in het hoger onderwijs groeit en dat zorgt voor krapte in onderwijsruimtes. Hybride onderwijsruimtes zouden dit tekort kunnen opvangen.
  • De mogelijkheid van hybride deelnemen maakt het onderwijs bovendien toegankelijker en inclusiever. Studenten met een beperking, voor wie het niet altijd mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn, kunnen zo toch deelnemen.  

Denk mee over hybride onderwijs…

Qua technologische opstelling kunnen hybride onderwijsruimtes behoorlijk uiteenlopen. Van een ruimte met één extra cameraatje met ingebouwde microfoon tot een compleet hybrid learning theatre waar ondersteunend personeel aanwezig is. Ongeacht het soort hybride onderwijsruimte willen de meeste instellingen studenten activeren. Zodat zowel de fysieke als de online groep actief deelneemt en beide groepen zich gelijkwaardig voelen.

…en sla je slag op de SURF Onderwijsdagen

Activerende hybride onderwijsvormen zijn dus van groot belang, en het is aan te raden om daar in je ontwerp al rekening mee te houden. Wat hebben de tv-programma’s Rad van Fortuin, Weekend Miljonair en Grey’s Anatomy dan met hybride onderwijs te maken? Dat kom je allemaal te weten tijdens de sessie over hybride onderwijsvormen op de SURF Onderwijsdagen 2022. De sessie vindt plaats op dinsdag 15 november van 13.40-14.40 uur en wordt geleid door leden van de Special Interest Group (SIG) Learning Spaces: Jet Bierman (UvA), Frank Gombault (Inholland), Len Dijstelbloem (UU), Natasa Brouwer (UvA) en Michel Jansen (SURF).

Meer informatie over de Onderwijsdagen op 15 en 16 november vind je hier.

Met dank aan Jet Bierman

Foto door Lyndon Li via Unsplash

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties