Inclusiviteit in het internationale online klaslokaal

Met de komst van de coronacrisis gingen veel internationale studenten terug naar huis. Met de verschillende tijdzones, waarin studenten zich mogelijk bevinden, staan zowel de docenten als de studenten voor  nieuwe uitdagingen voor hun internationale klaslokaal.

De internationale studenten bevinden zich mogelijk in verschillende tijdzones, wat de les- en examenplanning voor de docenten bemoeilijkt en het bijwonen van virtuele lessen en online examens voor de studenten moeilijk maakt.

Lees ook het artikel 'Internationale studenten extra in de knel door coronacrisis' van LSVb .

Tips

  • asynchrone in plaats van synchrone vormen van onderwijs op afstand.
  • Het opnemen van de colleges, zodat studenten die de live virtuele lessen niet kunnen bijwonen, deze later alsnog kunnen bekijken. Zorg daarbij  voor ondertiteling voor visueel beperkte studenten en toegankelijk lesmateriaal.
  • Bekijk ook de tips en handreikingen voor digitaal toegankelijk onderwijs.

Leerbehoeften en ervaringen

Terwijl de meeste studenten in Nederland bijvoorbeeld toegang hebben tot een relatief stabiele internetverbinding, is dit misschien niet het geval voor internationale studenten in de thuissituatie. Zij kunnen mogelijk slechte of zeer dure toegang tot internet hebben. En beschikken zij over een rustige leeromgeving om te studeren? 

Good practice

Een manier om ervoor te zorgen dat je internationale klaslokaal veilig en inclusief aanvoelt, is door studenten te vragen naar hun leerbehoeften en ervaringen in deze moeilijke tijden. Deze Twitter-thread biedt een goed voorbeeld van een eenvoudige enquête die werd gehouden voordat de lessen online gingen, om een ​​idee te krijgen van de toegang van studenten tot technologie en van hun zorgen. Wanneer je op de hoogte bent van de  zorgen die studenten hebben en wat hun leerbehoeften zijn, kan je deze vervolgens meenemen bij  het succesvol (her)ontwerpen van cursussen voor inclusief leren en lesgeven op afstand.

Bezoek voor meer informatie de themapagina: inclusief (online) onderwijs

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties