Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Chatten in toepassingen als Teams of Zoom geeft veel docenten het gevoel dat ze in ieder geval nog een beetje contact hebben met hun studenten. Maar hoe bereik je dat ze allemaal mee gaan doen en hoe zorg je ervoor dat je de hoeveelheid aan berichten zelf bij kan houden?
"Hoe krijg ik ze dan toch aan het praten? Hoe kan ik het zo doen dat ze wel meedoen, maar misschien zo dat er niet zo'n grote drempel is als een hele vraag typen."
Deze week in 'Koffie break met...': Aleid Brouwer, Lector Betekenisvol Ondernemen aan NHL Stenden Hogeschool en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze gebruikt emoticons waardoor studenten eenvoudig en snel feedback kunnen geven in de chat. Bijvoorbeeld als ze de stof moeilijk vinden, een vraag willen gaan stellen of willen reageren op een opmerking. Deze oplossing vraagt nauwelijks tijd om uit te werken, is direct toe te passen en levert veel op.
Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken.
Tijdens de eerste golf was Aleid vaak gastdocent bij (werk)colleges van collega's. Ze kon zo observeren wat er online nodig is om de studenten betrokken te houden.
"Wat me opviel, vooral in die grotere groepen, is dat als je online een verhaal vertelt je geen directe interactie hebt. Dus je moet die concentratieboog korter nemen. Online moet dat echt veel veel korter, tussen de 5 en 6 minuten."
In september ging ze hiermee aan de slag. Ze stelde elke paar minuten een open of gesloten vraag, zette even de powerpoint uit om te zien of iedereen nog wakker was en vroeg studenten of het niveau van de stof in orde was. Ze maakte eigenlijk weinig gebruik van allerlei (quiz)tools, maar gebruikte de chat juist intensief. Omdat ze er al snel achter kwam dat het bijhouden van opmerkingen in de chat terwijl je een presentatie aan het doen bent onmogelijk is, bedacht ze 'codes' in de vorm van emoticons. Een rood hartje als iets te moeilijk was of een groen hartje als iemand een vraag wilde gaan stellen bijvoorbeeld. Als ze op haar scherm dan meerdere hartjes zag verschijnen wist ze dat ze even moest stoppen en de studenten even de tijd moest geven om hun vraag te formuleren.
"Ik had het snel door als het te moeilijk was, want dan rolden de rode hartjes binnen..."
Naast dat ze controle hield over het niveau van de stof ontdekte ze dat de betrokkenheid van de studenten toenam als eenmaal die eerste, heel eenvoudige, horde was genomen. Hierdoor kwamen nu ook studenten aan het woord die in een collegezaal misschien niet zo snel hun hand opsteken. Ze denkt dat achter de veiligheid van een beeldscherm sommige studenten wat makkelijker na kunnen denken over een goede vraag.
"Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik 23 studenten had in een cursus en die hadden ook allemaal wat gezegd tijdens dat college. Dat is een interactiepercentage dat je niet altijd haalt".
Over het gebruik van emoticons tijdens hoor- of werkcolleges is tot nu toe amper iets geschreven. Is deze oplossing het te eenvoudig? Aleid is overtuigd van de meerwaarde en raadt het alle docenten aan.
Hier gelukkig toch nog een algemeen artikel over de meerwaarde van icoontjes.
In Rotterdam zijn er positieve ervaringen met online discussies. Het niveau is hoger dan in een online collegezaal.
Koffie break met Raimke van den Beemt: 'Ik heb meer energie als ik online lesgeef'
Koffie break met Jaap Versluis: 'Ik-ken-de-studenten-nu-al-veel-beter'
Koffie break met Risheet Lal: 'De drempel is denk ik lager'
In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.
‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
0 Praat mee