Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven

Digitale systemen zoals Canvas, Osiris en Microsoft Teams zijn niet meer weg te denken uit het hoger onderwijs. Toch kunnen deze tools soms lastig zijn voor neurodiverse studenten, docenten en ontwikkelaars. Daarom hebben onderzoekers van de Hogeschool Utrecht de Toolbox voor een neuroinclusieve werk- en leeromgeving ontwikkeld, zodat we het onderwijs inclusiever kunnen maken voor iederéén.
De Toolbox is ontwikkeld vanuit het onderzoeksproject DLO Digitale Inclusie aan de Hogeschool Utrecht. In dit project zijn behoeften en ervaringen van studenten, docenten en ontwikkelaars in kaart gebracht, met extra aandacht voor neurodiversiteit. De Toolbox neuroinclusieve werk- en leeromgeving bundelt inzichten, ontwerpprincipes en praktische handvatten om digitale systemen en het gebruik daarvan in het onderwijs te verbeteren. Het uitgangspunt is simpel: als we bij ontwerp en communicatie rekening houden met neurodiversiteit zoals ADHD, dyslexie en ASS, maken we het hoger onderwijs toegankelijker en prettiger voor iedereen.
De toolbox is opgebouwd rond drie ontwerpprincipes en drie leidende principes. De ontwerpprincipes helpen je om toegankelijke en makkelijk te gebruiken digitale systemen te ontwikkelen. De leidende principes moedigen je aan om inclusiever te denken en samen te werken. Zo vormt de toolbox een praktisch kompas en inspiratiebron voor iedereen die wil bijdragen aan een inclusievere werk- en leeromgeving. De box biedt handvatten om samen te werken aan een digitale en fysieke leeromgeving die aansluit bij allerlei manieren van leren, denken en werken.
Of je nu student, docent of ontwikkelaar bent: de toolbox geeft je direct bruikbare tips. Studenten leren bijvoorbeeld hoe ze hun digitale werk overzichtelijk houden en hun voorkeuren duidelijk maken. Docenten krijgen handvatten om vaste structuren te gebruiken en ruimte te geven aan verschillende manieren van leren. Ontwikkelaars vinden er advies om samen met gebruikers toegankelijke en overzichtelijke systemen te ontwerpen zonder overbodige functies.
Met de Toolbox neuroinclusieve werk- en leeromgeving kun je het hoger onderwijs toegankelijker en menselijker maken. De box helpt om het begrip te vergroten voor verschillende manieren van leren en werken, je kunt er de digitale toegankelijkheid mee verbeteren en een veilige omgeving mee creëren waarin iedereen zijn talenten kan inzetten. Door reflectieopdrachten nodigt deze toolbox je uit om na te denken over je eigen ervaringen en gedrag met betrekking tot neurodiversiteit. Zo kun je zelf bijdragen aan verbeteringen in de digitale leeromgeving en ontdekken hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee