Maak je onderwijs inclusiever met Universal Design for Learning en open leermaterialen

Wil je je onderwijs inclusiever en toegankelijker maken? Kijk dan eens naar de Universal Design for Learning (UDL)-richtlijnen. UDL houdt er rekening mee dat studenten op verschillende manieren leren. Om je onderwijs inclusief te maken, is het dus belangrijk verschillende soorten leermaterialen te bieden. Hierbij biedt Edusources, het platform voor open leermaterialen uitkomst. Marijn Post vertelt hoe de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) aan open leermaterialen werkt. 

Marijn Post is beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT aan de HAN. Ze deelt hoe open leermaterialen een belangrijke rol spelen in de onderwijsaanpak van de HAN. Laat je inspireren door haar visie en ervaringen en ontdek hoe je dit zelf kunt toepassen.

De visie van de HAN op open leermaterialen

De HAN ziet open leermaterialen als een sleutel tot flexibel en toekomstbestendig onderwijs. Met een toolbox en professionaliseringstraject ondersteunt de HAN docenten bij het gebruiken en delen van open leermaterialen. De HAN werkt hierbij samen met landelijke initiatieven, zoals het Npuls Groeifondsproject en droeg eerder bij aan het Versnellingsplan. Een belangrijk doel van open leermaterialen is het versterken van samenwerking tussen docenten en onderwijsinstellingen en van de kwaliteit. Binnen Edusources, hét platform voor open leermaterialen voor het Nederlandse onderwijs, heeft de HAN inmiddels 126 leermaterialen gedeeld, terwijl er ook via Wikiwijs bijdragen zijn geleverd, met name op het gebied van verpleegkunde. 

Open leermaterialen als basis voor UDL

Universal Design for Learning streeft naar gelijke leeruitkomsten door variatie in hoe studenten leren. Open leermaterialen maken deze diversiteit mogelijk. Zo bieden kennisclips, PowerPointpresentaties en interactieve werkvormen studenten de vrijheid om te kiezen hoe ze informatie willen verwerken: lezen, luisteren of kijken.

Bijvoorbeeld:

Open leermaterialen maken gepersonaliseerd leren mogelijk en vergroten zo de toegankelijkheid voor alle studenten.

Impact op onderwijs en samenwerking

Volgens Marijn Post heeft vooral de samenwerking binnen de SURF-stimuleringsregeling open en online onderwijs een grote impact gehad op opleidingen, zoals de open leermaterialen voor verpleegkunde (HBO-V). Er zijn gezamenlijke termen en kwaliteitskaders ontwikkeld. Dit versterkt het gebruik en de uitwisseling van open leermaterialen.

Naast docenten maken ook studenten actief gebruik van open leermaterialen, bijvoorbeeld om extra uitleg te zoeken via platforms zoals YouTube. Toch benutten docenten deze bronnen nog onvoldoende. Het zou waardevol zijn als meer docenten niet alleen gebruik maken van open leermaterialen, maar deze ook zelf delen. Dit versterkt het aanbod en stimuleert samenwerking.

De toekomst van flexibel onderwijs

De HAN beschouwt open leermaterialen als een essentiële bouwsteen voor onderwijsinnovatie. Platforms zoals Edusources en Wikiwijs maken het eenvoudig om bronnen te vinden, aan te passen en te delen, zonder auteursrechtelijke beperkingen. Dit ondersteunt de ambitie van de HAN op het gebied van leven lang ontwikkelen (LLO). Het enthousiasmeren van docenten blijft een uitdaging, maar door projecten gericht op inspiratie en betrokkenheid, groeit het gebruik. Open leermaterialen bieden namelijk meer dan flexibiliteit; ze maken het mogelijk om onderwijs inclusiever en gepersonaliseerd te maken.

Maak ook jouw onderwijs flexibeler en inclusiever!

Wil je jouw onderwijs flexibeler en inclusiever maken? Laat je inspireren door de aanpak van de HAN. Gebruik open leermaterialen om diversiteit in leervoorkeuren te ondersteunen en geef studenten de vrijheid om te leren op een manier die bij hen past.  

Toepassing van UDL in je BKO of BDB?

Benieuwd hoe je UDL toepast in je BKO of BDB? Neem dan deel aan het webinar op 17 december a.s. (10.30-12.00 uur).

Open leermaterialen boek dat opent
Open leermaterialen dragen bij aan inclusiever onderwijs

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties