Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven

Ongeveer 15% van de hbo- en wo-studenten heeft een functiebeperking. Onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat toetsen en examens ook voor deze groep studenten goed toegankelijk is. Dit vraagt om samenwerking tussen docenten, examencommissies, onderwijscoördinatoren en beleidsmedewerkers. In dit artikel ontdek je welke stappen je kunt nemen om toetsen en examens bij jouw opleiding of instelling structureel toegankelijker te maken.
Volgens de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) en het VN Verdrag Handicap moeten onderwijsinstellingen redelijke aanpassingen bieden om toetsen en examens toegankelijk te maken voor iedereen. Deze wetten bieden kaders maar laten ruimte voor eigen invulling. Beleidsmedewerkers kunnen deze wettelijke verplichtingen vertalen naar concreet inclusiebeleid, zodat medewerkers handvatten hebben om ermee aan de slag te gaan.
Bekijk het inclusiebeleid van jouw instelling. Hoe toegankelijk en effectief zijn de toetsvoorzieningen?
Inventariseer de beschikbare voorzieningen voor toegankelijk toetsen en examineren. Evalueer ook hoe effectief deze voorzieningen zijn.
Het 3-stappenmodel kan hierbij helpen:
De Onderwijs- en Examenregeling (OER) biedt mogelijkheden om toetsing toegankelijker te maken. Dit helpt om flexibiliteit te creëren voor studenten met een functiebeperking. Overweeg bijvoorbeeld het opnemen van een hardheidsclausule of een artikel over onvoorziene omstandigheden.
Uit de praktijk blijkt dat variatie in toetsvormen bijdraagt aan toegankelijkheid en leidt tot minder aanpassingsverzoeken. Denk aan mondelinge toetsen naast schriftelijke toetsen.
Een toegankelijk toetsbeleid vraagt om voortdurende monitoring. Analyseer data over toetsvoorzieningen, aanvragen en trends.
Op dit moment verschilt de wijze waarop onderwijsinstellingen toetsen en examens toegankelijker maken nogal. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid voor studenten. Hoe meer instellingen aan de hand van bovenstaand stappenplan aan de slag gaan met het toegankelijker maken van toetsen, hoe meer gelijkheid in het onderwijs!
Wil je meer weten? Raadpleeg de Handreiking Planmatig werken aan toegankelijk toetsen en examineren in het hbo en wo voor praktische tips, voorbeeldteksten voor de OER en richtlijnen voor mandaat en monitoring.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee