Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.
Een immersive room is een ruimte waarin de fysieke en digitale wereld samenkomen om een levensechte, interactieve ervaring te creëren. Denk bijvoorbeeld aan studenten die EHBO-les krijgen. Dankzij 270 graden projectie en geluid in de immersive room lijkt het alsof ze iemand reanimeren in de berm van de snelweg. “EHBO-les in een gewoon praktijklokaal leidde vooral tot gegiechel en studenten die ongeconcentreerd aan de slag gingen,” vertelt Frank Gombault van Inholland. “Nu gaat dat heel anders. De studenten in de immersive room ervaren de situatie als levensecht, intensief en leerzaam. Andere studenten kijken mee met wat er gebeurt en leren ook van de situatie.”
“Een immersive room is geen vervanging van de praktijk, maar wel een goede aanvulling daarop,” vindt Isabel Bekman, docent Verpleegkunde bij Hogeschool Windesheim. Studenten en docenten zijn positief over het gebruik van immersive rooms in het onderwijs en ervaren een positieve impact op het leerproces. Isabel: “Er komt veel kijken bij de realisatie van een immersive room, zoals een flinke financiële investering en overleg met allerlei partijen binnen de school. Het leren in een immersive rooms ervaren docenten en studenten bovendien als intensief. Maar dat betaalt zich terug want we zien dat studenten kundiger en beter voorbereid aan hun stage beginnen.”
In de Data Center Game van het Talland College leren middelbare schoolleerlingen wat een data center is en bouwen mbo-studenten ICT en Elektrotechniek samen onderdelen voor het data center. Zo kan de school verschillende groepen bedienen met een game. “De Data Center Game is specifiek ontwikkeld voor de immersive room. Dankzij een speciale applicatie kunnen we de game nu ook tonen op een VR-bril,” vertelt Frank Schaap van het Talland College.
Kijk hieronder het webinar terug, waarin Frank Gombault, Isabel Bekman en Frank Schaap je meenemen in succesvolle praktijkvoorbeelden van immersive rooms.
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee