Praktijkvoorbeelden van XR in het onderwijs

Met de Nationale XR dag in aantocht willen we laten zien dat er veel in beweging is als het gaat om extended reality (XR) in het onderwijs. Onderwijsinstellingen werken aan mooie toepassingen in hun onderwijs en delen hun ervaring. In dit artikel hebben we een aantal virtual reality (VR) praktijkvoorbeelden verzameld die ontwikkeld zijn dankzij de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.

Opschalen van VR lesmethode   

De VU, UU en RUG ontwikkelden, dankzij de subsidie van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs, gezamenlijk een VR-lesmethode om rechtenstudenten in een zeer realistische setting te laten pleiten, genaamd PleitVRij. Sylvia Moes (VU Amsterdam) aanjager van het project: “Studenten pleiten in de virtuele setting voor een rechter die zij nog nooit hebben ontmoet. Dit maakt dat de ervaring dichter bij de realiteit komt. Het fijne van de online omgeving is ook dat studenten van andere instellingen meekijken en feedback geven. Dit maakt de feedback eerlijker en waardevoller. Omdat studenten de opnames terug kunnen kijken en de feedback kunnen bestuderen, kunnen zij zich beter voorbereiden op hun eindpleidooi.” Het is een uniek project, omdat deze virtuele omgeving in deze hoedanigheid voor het onderwijs nog nergens ter wereld bestaat.  

Deze lesmethode werd een success en was toe aan een doorontwikkeling, maar hoe pak je de opschaling aan? Dat is in het vervolgproject ‘Leren met Virtual Reality: The Next Level’ gerealiseerd.  Linde Voorend (VU) benadrukt hoe lastig het voor hen was om op voorhand de mogelijkheden en beperkingen van de techniek te overzien. “Dat is iets wat je met elkaar gaandeweg in de praktijk moet ontdekken. Zowel docenten als technici kwamen met waardevolle input nadat de eerste versie van PleitVRij was gerealiseerd.” Linde Voorend geeft op de Nationale XR dag een presentatie over de resultaten van haar opschalingsproject 6 years of VR in the courtroom: Lessons learned. Kom naar deze presentatie en schrijf je in

Orde in de Virtual Reality kleuterklas 

Ook het VR-project van Jolien Mouw is een mooi voorbeeldproject met een opschalingsuitdaging.  In deze VR-omgeving kunnen aankomende docenten oefenen met verschillende stategieën van kleuterklasmanagement bij ordeproblemen in een kleuterklas, dat vaak onoverzichtelijke en dynamisch is. Ze verzorgen een kringactiviteit en managen tegelijkertijd 20 (virtuele) kleuters die met allerlei gedragingen variërend in complexiteitsniveau de les proberen te verstoren. Studenten kijken live met elkaar mee en geven gerichte feedback. De ontvangen feedback kan meteen weer uit worden geprobeerd. Dit helpt studenten bij het ontwikkelen van vaardigheden, zodat zij zich hier zekerder over te voelen. Jolien Mouw legt in een video uit hoe deze VR omgeving werkt. Inmiddels is Jolien bezig met het opschalen van het project omdat meerdere hogescholen gebruik willen maken van deze methode in hun pabo-onderwijs. Deze materialen worden binnenkort opgeleverd. Volg dit project via de website van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Dit project is ook genomineerd voor de Nederlandse Onderwijspremie 2024, een premie die wordt uitgereikt aan onderwijsteams ter waardering van (en als impuls voor) onderwijsvernieuwing en –verbetering van het mbo, hbo en wo.  

VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht 

Een andere  toepassing is van de WUR en de RUG die het gebruik van VR in chemische practica hebben toegepast.  Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica. 

Volgens Harry Bitter (WUR) heeft het gebruik van VR hierin drie voordelen. In eerste instantie biedt VR studenten een veel betere voorbereiding op echte de practica. Een andere voordeel is dat een virtueel practicum geen afval oplevert. En tot slot kunnen studenten op een veilige manier ervaring opdoen voordat ze aan het echte werk beginnen. Lees het hele praktijkvoorbeeld en maak gebruik van de opgeleverde materialen.  

Uitgave XR in het onderwijs 

Wil je zelf aan de slag met VR in het onderwijs? Lees dan ook de uitgave XR in het onderwijs waarin je meer kunt lezen over de mogelijkheden, kansen, toepassingen, uitdagingen en hindernissen van eXtended Reality voor het onderwijs. In deze uitgave komen studenten aan het woord over XR en belichten we verschillende XR-applicaties uit een groot en groeiend aanbod. De verhalen in deze uitgave zijn tot stand gekomen op basis van interviews met mensen uit het onderwijsveld. 

Meer praktijkvoorbeelden 

Ben je op zoek naar meer praktijkvoorbeelden voor jouw onderwijs? Kom dan op 3 juli  naar de Nationale XR dag bij Universiteit Twente in Enschede. Linde Voorend geeft dan  een presentatie over de resultaten van haar opschalingsproject  6 years of VR in the courtroom: Lessons learned. Kom naar deze presentatie en schrijf je in

Of bekijk alle praktijkverhalen van collega’s die mee hebben gedaan met de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Elke maand verschijnen er weer nieuwe verhalen en resultaten van projecten die mee hebben gedaan met deze stimuleringsregeling.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties