Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
Studenten vinden studieopdrachten vaak saai, omdat ze onvoldoende aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom stelden docenten Sander de Groot en Martijn Brouwer zich ten doel “een robot te bouwen die alle opdrachten leuk maakt, zodat studenten actief meedoen”. De GPT Chatbot ‘Taskmaster’ die opdrachten personaliseert is het resultaat.
Sander en Martijn deden dit najaar mee aan de tweede editie van het Avans AI Learning Lab. In dit Lab leren docenten in zes bijeenkomsten van alles over GenAI én onderzoeken zelf in groepjes wat de mogelijkheden voor AI in het onderwijs zijn. Dit jaar konden ook docenten van Curio meedoen.
Voor het experimentele deel mochten we ideeën pitchen, vertelt Sander die docent is bij de Curio-opleiding Sign (visuele communicatie). “Mijn pitch luidde ‘een robot bouwen die alle opdrachten leuk maakt’. In het mbo maken we opdrachten die zoveel mogelijk aansluiten bij de beroepspraktijk. Maar die sluiten niet altijd even goed aan bij de belevingswereld van studenten. En wat je ook bedenkt het sluit nooit aan bij iedereens interesse. Daarom wilde ik een chatbot bouwen die elke student binnen de context en parameters van de opdracht een bij diens interesses passende opdracht geeft.”
Martijn, docent Technische Bedrijfskunde bij Avans deeltijd, was direct enthousiast over Sanders idee. “Ik ben groot fan van flexibel, gepersonaliseerd onderwijs dat aansluit bij de leefwereld van de student. Bij onze deeltijdopleiding maken we het onderwijs zo flexibel en persoonlijk mogelijk. We werken bijvoorbeeld met individuele opdrachten die studenten bij hun eigen bedrijf kunnen uitvoeren.”
Samen met enkele andere docenten ontwikkelden Sander en Martijn een prototype van de GPT Chatbot, genaamd Taskmaster. Sander: “Via vijf vragen maakt de Taskmaster een persoonlijk profiel van een student en vervolgens een gepersonaliseerde opdracht. Het start met klikken op de knop ‘Hey ho, let’s go’ en dan volgen vijf vragen. We wilden niet meer dan vijf vragen, anders heb je kans dat studenten afhaken.”
Martijn, Sander en hun projectgenoten lieten alles door ChatGPT doen. Zo vroegen ze ChatGPT welke vragen ze studenten konden stellen om een persoonlijk profiel te maken. Dat heeft honderd vragen opgeleverd, waaruit de Taskmaster nu random vijf vragen kiest.
De Taskmaster start bijna altijd met ‘Wat zijn je hobby’s?’. Daarna volgen vragen zoals:
- Wat vind je het leukste vak op school?
- Wat is je favoriete vakantiebestemming?
- Welke wereldproblemen vind je belangrijk om aan te pakken?
Als casus koos Sander een opdracht van de opleiding Sign waarbij studenten de visuele communicatie moeten ontwikkelen voor een bedrijf. Sander: ‘Nu moeten ze dat doen voor het bedrijf Chemelot dat veel studenten niet kennen en dat de meesten ook niet aanspreekt. Als ze de Taskmaster invullen, rolt er nu een bedrijf of organisatie uit die aansluit bij hun interesses en leerdoelen. Als een student houdt van paardrijden, kan die student de visuele communicatie maken voor een bedrijf in paardensportspullen. De Taskmaster zoekt altijd een echt bestaand bedrijf bij de opdracht. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en enthousiasme tijdens het leren.”
De grootste uitdaging was het trainen van de chatbot, zegt Martijn: “Het is als een kind opvoeden. Ondanks duidelijke prompts moesten we de chatbot vaak corrigeren. Soms wel zeven keer. Ondanks dat we de chatbot instrueerden om de vragen in het Nederlands te stellen, gebruikte de chatbot soms toch Engels. En we hebben er lang over gedaan om voor elkaar te krijgen dat de chatbot altijd opent met dezelfde gespreksopening ‘Hey ho, let’s go!’. We zijn nog steeds aan het finetunen. We hielden onlangs een presentatie voor collega’s die meer ervaring met AI hebben. Zij zeiden dat je voor zo’n chatbot beter andere GenAI dan ChatGPT kunt gebruiken.”
Bekijk het Taskmaster-presentatiefilmpje: Taskmaster
De droom van Sander en Martijn is dat de Taskmaster een leercoach wordt. Sander: “Een persoonlijke assistent die je hele studie met je meeloopt en opdrachten personaliseert, ook als je interesses veranderen. We hebben voor dit pilotproject geen gegevens van studenten ingevoerd. Deze versie is niet geschikt voor gebruik door studenten. Als we de Taskmaster zouden doorontwikkelen zou dat in een beveiligde Azure-omgeving moeten om de privacy te waarborgen.”
Voor Sander en Martijn was het ontwikkelen van de Taskmaster vooral een project om uit te vinden wat de mogelijkheden van AI zijn. Martijn: “Om deze tool verder te ontwikkelen is meer AI-expertise nodig.” Sander: “Onze opleiding is nog bezig om het AI-beleid te ontwikkelen dus ik weet niet of de Taskmaster nu in het beleid zou passen. Ik hoop dat onze opleiding een tool als deze in de toekomst wel gaat faciliteren.”
De studenten aan wie Sander de Taskmaster toonde, gaven aan dat dit het leren zeker leuker zou maken. “Maar we hebben nog niet getest. Je hebt natuurlijk kans dat de studenten onzin gaan invullen. Daar hebben we wel over nagedacht in de projectgroep. Als ze dat doen, krijgen ze alsnog de saaie Chemelot-casus!”
Sander en Martijn vonden hun deelname aan het Avans AI Learning erg leerzaam en inspirerend. Sander: “GenAI is hier en gaat niet meer weg. We staan nog aan het begin en het biedt meer kansen dan bedreigingen. Het is belangrijk dat je als docent met GenAI kunt werken.” Martijn: “GenAI biedt veel kansen om het onderwijs leuker en persoonlijker te maken. De Taskmaster is een mooi voorbeeld van een tool die het werk van de docent niet verandert maar de leerervaring van de student wel verbetert.”
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee