Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Vaardigheden nemen in vrijwel ieder curriculum een belangrijke plaats in. Generieke vaardigheden als communiceren en onderzoeken, maar ook specifiekere beroepsvaardigheden als pleiten, oudergesprekken voeren, veldpracticumvaardigheden en programmeervaardigheden. In deze serie thema-artikelen lichten we telkens een andere vaardigheid uit en zetten we inspirerende voorbeelden voor je op een rijtje. Deze keer is dat schrijfvaardigheid en de rol van peerfeedback bij het vergroten van schrijfvaardigheid onder studenten.
Schrijfvaardigheid en het belang daarvan heeft steeds meer aandacht gekregen in het hoger onderwijs. Hogescholen en universiteiten merken al enige tijd dat de schrijfvaardigheid van studenten achteruit gaat. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkelden daarom in 2017 samen de MOOC ‘Beter schrijven in het hoger onderwijs’. MOOC staat voor Massive Open Online Course.
In de interactieve online open omgeving kunnen studenten in hun eigen tempo en tijd oefenen met de stof die beschikbaar is. De MOOC bestaat uit zes modules waarin ze van begin tot eind aan een schrijfopdracht werken: van eerste brainstorm tot eindredactie op grammatica, lay-out en spelling. Ook bevat de MOOC testjes die studenten meer inzicht geeft in hun schrijfvaardigheidsniveau. De opdrachten staan in principe los van een curriculum en de MOOC kan dankzij de cc-by licentie door iedereen ter wereld gratis worden gebruikt. Docenten kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om de MOOC in te zetten in hun vak. Bekijk hier de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs.
Feedback is essentieel bij leren. Veel docenten en opleidingen kiezen ervoor om ook peerfeedback in te zetten: feedback gegeven door medestudenten. Een voordeel van peerfeedback is dat studenten elkaars werk kunnen lezen en beoordelen, en daar zelf ook weer van leren. Deze vorm van feedback haalt ook een deel van de nakijklast weg bij de docent. Bovendien is peerfeedback een onderwijsvorm die erg geschikt is om dieper leren te bewerkstelligen, zoals kritisch denken, kennis verwerken, creativiteit en daardoor ook het ontwikkelen van de schrijfvaardigheid.
Voor een effectieve inzet van peerfeedback zijn er echter een aantal randvoorwaarden om rekening mee te houden. Zo moeten studenten bijvoorbeeld instructie en uitleg krijgen over wat feedback is en hoe je elkaar constructieve feedback geeft. Deze regels voor feedback geven en ontvangen moeten zorgen voor een veilige leeromgeving. Een groot voordeel is dat studenten niet alleen werken aan hun schrijfvaardigheid, maar ook aan hun feedbackvaardigheid; een skill die later in het beroepsleven goed van pas kan komen. Op deze verzamelpagina vind je alles over peerfeedback: randvoorwaarden, keuzes, tools, geleerde lessen en drie webinars over peerfeedback.
Studenten aan de Wageningen University & Research (WUR) schrijven veel essays, maar docenten vinden de kwaliteit ervan vaak te laag – met name de argumentatie. Met behulp van de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs van SURF ging de WUR aan de slag met de implementatie van een online peerfeedbacktool. Deze feedbacktool stelt studenten in staat om gestructureerde feedback te geven op essays van hun medestudenten, op basis van de kenmerken van een kwalitatief hoogstaand argumentatief essay. Lees hier meer over het project van de WUR. Of kijk hier het webinar Uptaking interaction & feedback in writing exercises terug. In het webinar gaat onder anderen Dr. Omid Noroozi (WUR) dieper in op het belang en de mogelijkheden van peerfeedback. Noroozi is projectleider en contactpersoon van dit project.
Hoe kunnen studenten zelfverzekerder en sneller schrijven en de academische kwaliteit van hun teksten laten groeien? De Open Universiteit (OU) heeft hiervoor een online community (schrijverswerkplaats) opgezet: CRAFT-co. Dit project is gericht op het verbeteren van de academische schrijfprocessen van rechtenstudenten aan de OU. Voor schrijfopdrachten werkt de opleiding Rechtsgeleerdheid van de OU met uniforme en gestandaardiseerde beoordelingscriteria. Deze worden toegelicht in een reeks kennisclips. Door oefeningen met geautomatiseerde feedback trainen studenten hun onderzoeks- en schrijfvaardigheden. En in de online schrijverswerkplaats leren ze feedback van anderen te verwerken in hun werkprocessen en schrijfproducten. Lees hier meer over dit project.
In het vak ‘Preparation MSc Thesis’ van de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft leren studenten om onderzoeksvoorstellen te schrijven. Ze doen dat aan de hand van peer review opdrachten in een game-based leeromgeving. Deze omgeving ondersteunt studenten in het leren van hoe zij een peer review moeten geven en ontvangen. De game-based leeromgeving (GBL) is een veilige leeromgeving waarin de studenten elkaar als avatar ontmoeten en anoniem feedback geven op elkaars onderzoeksvoorstellen. Spelelementen zoals een leader board en awards stimuleren een kritische houding en collegiaal en professioneel gedrag. Deze omgeving kan ook worden ingezet in andere vakken of programma’s waarin peer review een rol speelt. Hier kun je meer lezen en een korte video over het project bekijken.
In deze serie thema-artikelen verzamelen we relevantie informatie en ervaringen op het gebied van vaardigheden in het hoger onderwijs. Aanvullingen? Laat het ons weten.
Omslagfoto door Robert Katzki via Unsplash
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee