Uptaking interaction & feedback in writing exercises | Highlights uit het webinar van 2/12

Studenten schrijven veel tijdens hun studie. Denk aan essays en de scriptie. Hoe kun je de schrijfvaardigheid van studenten verbeteren? Welke rol spelen interactie en feedback daarbij? En hoe organiseer je dit? In dit webinar leer je hoe je de kwaliteit van schrijfvaardigheid verbetert door middel van online feedback en/of peerfeedback.

Benieuwd naar het hele webinar? Kijk het webinar hieronder terug of lees het verslag.
(Het webinar is in het Engels)

De sprekers van dit webinar

Omid Noroozi – Associate Professor at Wageningen University & Research 
Kazem Banihashem – Assistant Professor at Open University  
Lauren Wagner – Associate Professor at Maastricht University 

“Feedback is essentieel in leeractiviteiten”, begint Omid Noroozi. “En als het goed gebeurt, bevordert het niet alleen het leren, maar ook de tevredenheid van studenten en hun betrokkenheid en motivatie.” Hij maakt onderscheid tussen feedback van de docent en peerfeedback. “Hoewel feedback van de docent nodig blijft, is peerfeedback na corona belangrijker geworden.” Docenten zetten het onder meer vanwege de werkdruk intensiever in, licht de spreker toe.

Noroozi stelt de deelnemers de vraag of feedback altijd tot leren leidt. Het antwoord daarop is volgens hem: nee. Je moet namelijk wel rekening houden met de beginselen van feedback, legt hij uit. Gebruik de sandwich-formule, zorg dat je feedback constructief is en terecht. Het is bovendien noodzakelijk dat studenten reflecteren op de gekregen feedback. Noroozi: “Feedback is vaak in de verleden tijd, maar het moet ook feedforward bevatten. Geef suggesties om problemen in het vervolg te tackelen. Vaak indentificeren we alleen het probleem en dat is niet voldoende”.

Zo vergoot je het effect van peerfeedback

Noroozi geeft aan dat er wel wat uitdagingen zijn als het gaat om het geven van feedback. Studenten kunnen feedback als een aanval ervaren en het kan ze ontmoedigen. Zorg daarom voor een goede balans tussen cognitieve en affectieve elementen in de feedback. En geef argumenten: waarom is het niet goed?

Uit onderzoek blijkt dat met 60 tot 70 procent van de peerfeedback niets wordt gedaan. Dat komt doordat studenten niet altijd vertrouwen hebben in hun peers. De Wageningse professor legt uit hoe je het effect van de peerfeedback kunt vergroten:

  • Geef studenten informatie over de beginselen van feedback. Ze moeten weten hoe het werkt.
  • Gebruik online tools
  • Stel studenten goede vragen
  • Gebruik een rubric en informeer de studenten er van tevoren over, zodat ze weten wat er van ze verwacht wordt.
  • Geef feedback in kleine groepen in plaats van in tweetallen. Wanneer maar één persoon peerfeedback geeft en de student heeft geen geen vertrouwen in die persoon, zal hij/zij de feedback niet snel aannemen.
  • Laat studenten zo specifiek mogelijk zijn. Als ze bijvoorbeeld iets niet goed vinden aan de structuur van de tekst moeten ze dat beargumenteren.               
Improve your argument quote
Foto: Pexels

'Hoe geef je goede feedback als peer? Dat weten studenten vaak niet.'

Voordelen van de online tool

Kazem Banihashem ontwikkelde samen met collega's een tool om feedback te geven bij het schrijven van essays en onderzocht wat het effect van online peerfeedback was. “Argumenteren is een belangrijke skill voor studenten, maar het schrijven van een essay is niet makkelijk voor ze. Ze hebben feedback nodig van de docent. Maar als je honderd studenten hebt, is dat lastig. Daarom is peerfeedback een belangrijk middel geworden”, legt Banihashem uit. Hoe geef je goede feedback als peer? “Dat weten studenten vaak niet. Daarom is het van belang dat peerfeedback begeleid wordt door de docent.”

Banihashem  legt uit dat hij en zijn collega’s een online module hebben gemaakt. Studenten schreven een essay, waarna medestudenten online peerfeedback gaven. Vervolgens maakten de studenten met behulp van de peerfeedback een herziene versie. Dit werd bij verschillende cursussen gedaan en in totaal namen 420 studenten in twee jaar tijd deel. Banihashem: “We zagen dat de resultaten verbeterden. Deze manier van peerfeedback geven, is dus zeker betekenisvol.”

Banihashem  en zijn collega’s stelden vast dat door het gebruik van de online peerfeedback tool niet alleen de schrijfvaardigheid verbeterde, maar ook de feedbackvaardigheid. Andere voordelen van de tool: studenten zijn actief betrokken bij het leerproces en beleven er meer plezier aan. Daarnaast neemt de werkdruk van docenten af. Banihashem benadrukt dat er bij online peerfeedback geen interventie van de docent nodig is, maar wel een goede introductie.

'Hou ook ruimte open voor de ouderwetse manier van feedback geven.'

Hoe kies je een tool?

In het project Learning by Doing ontwikkelt de Universiteit Maastricht een online ruimte waar studenten hun afstudeertraject gedurende hun MA-programma kunnen managen. Lauren Wagner vertelt hoe het is ontstaan. “We wilden een omgeving creëren waarin alle informatie die studenten nodig hebben samenkomen en waar alle gekregen feedback te vinden is: feedback van peers, tutor, supervisor en scriptiecoördinator. Dat geeft overzicht.” Learning by Doing wordt ontwikkeld als een cursuspakket op het Canvas Learning Management System (LMS) van de Universiteit van Maastricht. Met het online pakket Learning by Doing helpt de Universiteit Maastricht studenten om op elk moment hun voortgang te monitoren en al hun werk op een centrale plek terug te vinden. Het pakket ondersteunt studenten bij het ontsluiten en archiveren van elementen uit het cursuswerk (zoals onderzoeksdesign, leermateriaal van hun methodiek, ingezonden documenten en academisch vaardigheidsonderwijs), maar biedt ook ruimte voor reflectie, interactie en feedback. 

Als je zelf overweegt aan de slag te gaan met een dergelijke online ruimte, raadt Lauren Wagner je aan eerst na te denken over deze drie ‘key questions’:  

  • Wat is het doel van de feedback?
  • Wat is het doel van het inzetten van een online tool?  
  • Wat is de leercurve voor de tool?

Kortom: Weet wat je prioriteiten zijn en kies dan een tool. “En”, zegt Wagner ten slotte “hou ook ruimte open voor de ouderwetse manier van feedback geven, in een ruimte waar je fysiek samenkomt en makkelijk met elkaar kunt praten”.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties