Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie op LinkedIn. Deze kwamen in maart voorbij!

Tips, discussies en verhalen over digitale onderwijsinnovatie en blended onderwijs. Dagelijks komen ze op LinkedIn voorbij. De Vraagbaak Online Onderwijs verzamelt elke maand speciaal voor jou de posts die je niet wil missen. Deze vonden wij in maart. Mis je iets? Vul het aan in de reacties!

Ga direct naar: 💡Praktische tips | 💬 In gesprek | 📺 Kijken & luisteren | 📖 Onderwijsverhalen | 🏆 In de prijzen | 📆 Hier wil je bij zijn

Een hartje en een 0 in een woordwolk.
Photo by Prateek Katyal on Unsplash

💡Praktische tips

Handige tips van vakgenoten.

Podcast maken als werkvorm
Wel eens aan de podcast als werkvorm gedacht? Docent Lerarenopleiding Nederlands Janneke Louwerse deed met haar studenten een workshop Podcast in de klas. Een motiverende en creatieve manier om spreekvaardigheid en samenwerken te oefenen, aldus Janneke! Meer over weten? Op 13 mei 2022 organiseert de Vraagbaak Online onderwijs een webinar over podcasts in het onderwijs.

Vaardigheden studenten bij blended onderwijs
Onderwijskundige Mariola Gremmen deelt het artikel in Profielen magazine waarin zij vertelt over de vaardigheden en strategieën die studenten nodig hebben bij blended onderwijs. Ze geeft ook tips voor docenten om studenten actief en adequaat te kunnen ondersteunen.

Makkelijker je tekst onthouden bij maken kennisclip
Maak je weleens kennisclips? En vind je het lastig om je tekst te onthouden? Videotrainer Lilian Plas geeft een paar handige tips waarmee het onthouden van je tekst een stuk makkelijker gaat worden!

Online modules bereiden studenten voor op arbeidsmarkt
Hoe bereid je studenten voor op de arbeidsmarkt? Studieadviseur Charlotte Rosalie ontwikkelde een programma met online modules om arbeidsvoorbereiding een integraal onderdeel van de master Public Administration aan de Universiteit Leiden te maken. Lees alles over dit speciale programma in het artikel dat Charlotte deelt.

Psychologische basisbehoeften studenten ondersteunen
Docenten verwachten dat studenten uit zichzelf gemotiveerd zijn, maar docenten kunnen zelf die motivatie ook ondersteunen of juist ondermijnen, aldus onderzoekers in ScienceGuide . Om studenten te motiveren kunnen docenten het beste hun psychologische basisbehoeften ondersteunen.

📖 Onderwijsverhalen

Er komen ook verhalen langs. Om te lachen, ter inspiratie, of om eens goed over na te denken.

Betere bereikbaarheid steden door innovatie in onderwijs
Bij de Hogeschool Utrecht leiden nieuwe vormen van educatie en flexibeler onderwijs, naast een betere leerervaring, ook tot een betere bereikbaarheid van de stad en benutting van wegen, fietspaden en OV.  Tineke Zweed (lid College van Bestuur Hogeschool Utrecht) en directeur vastgoed Diana Boekman vertellen hoe de hogeschool dit aanpakt.

VR innovatie opleiding verpleegkunde
Bij de opleiding Verpleegkunde aan Hogeschool Windesheim werd een VR game ontwikkeld om eerstejaars studenten direct kennis te laten maken met de praktijk. Instructeur Isabel Bekman deelt een artikel over deze mooie innovatie. En doet een oproep: Heb je interesse om deze innovatie mee door te ontwikkelen of in het ontwikkelen van simulatie onderwijs in een interactieve ruimte? Neem dan contact op met Isabel.

Vormgeven digitale innovatie met ICTO community
“De ICTO community van Avans is van onschatbare waarde gebleken ‘tijdens Corona’ en is nu een vaste waarde bij het succesvol inzetten van ICT in het onderwijs,” aldus CIO van Avans Gerdinand Bosch. In dit artikel valt te lezen hoe de digitale transformatie met de ICTO community vormgegeven wordt.

Nieuwe toetsrevolutie radicaler dan ooit
Een mix van betrouwbaarder en leerzamer toetsen, dat is de belofte van ‘programmatisch toetsen’. Op de Hogeschool Rotterdam wordt ermee geëxperimenteerd. Lees over hun eerste ervaringen in Profielen magazine.

Meer energie door digitaal onderwijs
TU Delta (journalistiek platform van TU Delft) deelt een interview met student Marissa Burghardt. Marissa heeft een lichamelijke beperking en voor haar was digitaal onderwijs een bevrijding. Hoe kijkt zij terug op twee jaar corona en wat moet de universiteit volgens haar anders doen voor studenten zoals zij?

💬In gesprek

Deze mensen deelden hun mening. Wat vind jij?

Doe mij maar een online hoorcollege
Docent Raimke Groothuizen stond deze maand voor een nogal lege collegezaal. Raimke: “Het klinkt misschien of ik een hekel heb aan fysiek lesgeven, dit is zeker niet het geval! Ik hou van lesgeven in welke vorm dan ook, maar wel met de mogelijkheid om echt verbinding te maken. En de afstand die ik in deze grote hoorcollegezaal voel…bemoeilijkt dit streven enorm.”

Wij zijn benieuwd: is dit een herkenbare ervaring?

Waarom open leermaterialen hot zijn
De belangstelling vanuit mbo en hbo instellingen voor open leermaterialen groeit, schrijft Onderwijsadviseur Pascal Koole. Maar hoe komt dat eigenlijk? Lees het in jaar blog: open leermaterialen zijn hot.

Het uur van de waarheid voor technologie-integratie in het onderwijs
Onderzoeker Tim Surma maakt een blogreeks over ambitieuze maar duurzame onderwijsinnovatie. Het eerste deel staat nu online en gaat over de mogelijke rol van technologie. ‘Onderwijstechnologie heeft een lange geschiedenis van zowel successen als mislukkingen. Toch is het – misschien wel dankzij de coronacrisis- het uur van de waarheid voor technologie-integratie in onderwijs.’

Minder studenten op de campus in Gent en Antwerpen
In Gent en Antwerpen komen minder studenten naar de campus. Hans Tubbax van de HU Leuven reageert: “Het feit dat studenten maar weinig meerwaarde zien in een live les EN dat proffen teruggrijpen naar aanwezigheidslijsten of het opnemen van lessen stoppen om studenten te 'dwingen' om naar de les te komen, is een veel gevaarlijkere evolutie.”

Student Julien de Wit (België) deelt in hetzelfde kader een oproep die hij deed in dagblad de Standaard: “Beste professoren, hou u niet in voor de camera.”

🏆 In de prijzen

Deze mensen vielen in de prijzen. Of vierden een belangrijk moment in hun onderwijscarrière.

Docent van het jaar 2022
Docent Reinoud Lavrijsen (Technische Universiteit Eindhoven) is vereerd met zijn nominatie voor de titel ‘Docent van het Jaar 2022’. Samen met Astrid Timman-Jacobse (Hogeschool van Arnhem-Nijmegen), Ayokunu Adedokun (Universiteit Leiden), en Renske de Beijer (Hogeschool Inholland) gaat hij de strijd aan. Op 19 april wordt de winnaar bekend gemaakt. Gefeliciteerd genomineerden!

📺 Kijken & luisteren

Video hybride leeromgevingen en veranderingen
Docent en onderwijsontwikkelaar Dries van den Enden nam samen met Jan Wijnen een informatief filmpje op over Hybride Leeromgevingen en de veranderingen die hiermee gepaard gaan.

Interview docentovertuigingen bij onderwijsvernieuwingen
Onderwijskundige en onderzoeker Mariola Gremmen werd geïnterviewd over haar onderzoek naar docentovertuigingen bij onderwijsvernieuwingen rondom digitale didactiek. Hoe organiseer je op een goede manier blended onderwijs binnen jouw school? En hoe overtuig je alle betrokkenen op school hiervan? 

📆 Hier wil je bij zijn

Deze bijeenkomsten, evenementen en redes wil je niet missen.

Comeniusfestival en uitreiking Hogeronderwijspremie
Op donderdag 12 mei viert het Comeniusnetwerk de ruimte voor onderwijsvernieuwing in het hoger onderwijs tijdens het ComeniusFestival 2022. Minister van OCW, Robbert Dijkgraaf reikt de Nederlandse Hogeronderwijspremie uit aan de teams van hbo en wo. De registratie is nu geopend.

It’s gonna be EPIC! Programma bekend
Het programma van EPIC is bekend! EPIC is een internationale conferentie gericht op het delen en versnellen van innovatie in de hoger onderwijs praktijk, georganiseerd door het Versnellinsplan o Onderwijs met ICT. Bekijk het programma en bestel je ticket.  

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen