EdTech-adviseur Renske de Beijer (Inholland), die de experience ochtend opende, benadrukte dat goede implementatie van technologie cruciaal is. Inholland heeft een Edtech Community met tien docenten/onderwijsinnovators van verschillende opleidingen, waarbinnen afgelopen jaar veel pilots plaatsvonden.
VR-koffer op wielen
Renskes motto voor komend jaar is ‘Stop starting, start finishing’, ofwel minder pilots doen. “Je kunt beter met een paar pilots echt de diepte ingaan - ook omdat je een technologie vaak voor veel doelen en opleidingen kunt inzetten. En het is belangrijk te zorgen voor een goede implementatie.” Daarbij is het ook essentieel om aan praktische zaken te denken. “Het meenemen van al die spullen , zoals de VR-brillen, van het ene naar het andere lokaal blijkt lastig dus we hebben nu een VR-koffer op wielen.”
Interactieve leeromgeving Meta-Skills
Bij de PABO- en de BDB-[Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid] opleiding kunnen studenten nu levensechte lastige gesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar. Hiervoor wordt de interactieve leeromgeving Meta-Skills gebruikt die op basis van generatieve OpenAI werkt. Wybren Bosma van Meta-Skills vertelde dat hij twee jaar geleden, begon met het ontwikkelen van het platform: “direct nadat Sam Altman ChatGPT gelanceerd had”.
Persona en scenario’s creëren
Met Meta-Skills kun je verschillende avatars ofwel persona en scenario’s creëren. Met promptinstructies geef je de avatar een rol en het daarbij behorende gedrag: voor de PABO-opleiding bijvoorbeeld Jack, een horkerige veeleisende vader met wie een slecht nieuws gesprek gevoerd moet worden. Scenario: zijn zoon blijft zitten.
Gespreksanalyse en feedback
Een student kan met deze AI-avatars via een laptop in gesprek gaan. De avatars reageren op basis van GenAI in real time. Na afloop volgt een gespreksanalyse. De studenten krijgen feedback (tips en tops) op hoe ze het gesprek hebben gevoerd – aan de hand van een vooraf bepaald gespreksvaardighedenmodel, bijvoorbeeld het 4G-model. Wybren: “Dit biedt studenten de kans om een levensechte beroepssituatie op een veilige manier te oefenen zonder pottenkijkers. Studenten gaan soms ook in een groepje om een laptop zitten en om de beurt oefenen en geven dan ook elkaar feedback.”
Uit de zaal kwam de vraag of docenten ook kunnen zien hoe vaak en hoe lang studenten oefenen en wat voor feedback ze hebben gekregen. Wybren: “Het systeem is in de basis geanonimiseerd maar je kunt het koppelen aan studentennummers en dan kun je dat soort data wel zien.”
Zorg voor een helder doel en goede input
Het ontwikkelen van gespreksvaardigheden persona voor een opleiding heeft een doorlooptijd van ongeveer een maand, aldus Wybren. Het is belangrijk om vooraf goed samen te bepalen wat je wilt bereiken: wat is het doel, welke persona heb je nodig, in welke situaties wil je oefenen en wat voor soort feedback wil je. Het is cruciaal dat de opleiding goede input geeft, benadrukt Wybren. “Ik weet niet of de persona goed genoeg overeenkomt met de realiteit. Het is belangrijk om tijd in te ruimen om samen te testen. Ik kan de input goed vertalen naar een persona maar heb wel de beroepsexpertise van de docent nodig.”
Non-verbale communicatie
GenAI ontwikkelt zich razendsnel en is nu al ongelooflijk veel beter dan twee jaar geleden, aldus Wybren. Hij hoopt dat GenAI over twee jaar niet alleen feedback op gesprekken kan geven op basis van woorden maar ook op basis van non-verbale communicatie, zoals het fronsen van wenkbrauwen of stemverheffing. Dat is technisch al mogelijk maar nog niet beschikbaar gemaakt voor OpenAI. Hiervoor moet je het systeem wel beeldopnames laten maken en de vraag is of de AI Act dat zal toestaan.
VR-simulaties voor noodsituaties in het vliegtuig
Wendy Giesberts van het MBO College Airport demonstreerde de virtuele omgeving waarin studenten die opgeleid worden tot steward(ess) kunnen oefenen met noodsituaties in het vliegtuig. De student krijgt een VR-bril op en hoort en ziet dan alarmerende zaken zoals rook, klagende passagiers en een hard huilende baby. Terwijl de student probeert de situatie in goede banen te leiden kijkt Wendy op een scherm mee en coacht: “Waarom denk je dat de baby zo hard huilt? Ga blussen. Haal de brandblusser uit het kastje. Haal de safety pen eraf…”. Na afloop geeft de docent aan de hand van een lijstje feedback op hoe de student gehandeld heeft.
Interactieve VR-simulatie voor Social Work oefengesprekken
Brio de Groen, onderwijsassistent bij de social work, liet de interactieve VR-toepassing CleVR zien, die de opleiding gebruikt voor het trainen van studenten in weerbaarheid, agressie en psychotherapie. Bij CleVR gaat de student de interactie aan met een client. Het script ligt niet vooraf vast. De avatar – die je op een scherm ziet – reageert op het gedrag van de student. Die avatar wordt live bediend door de docent. De docent bepaalt dus welk gedrag en welke emoties de client als reactie op de student vertoont. Zo leren studenten het gedrag van cliënten beter begrijpen.
Lees meer over de Edtech Community van Inholland
Inholland neemt deel aan de Npuls Edtech Community en heeft een eigen actieplan waarin per aandachtsgebied samenwerking met EdTech en andere onderwijsinstellingen wordt vormgegeven. Het actieplan wordt onder regie van het Inholland kernteam EdTech tot uitvoering gebracht.
Voor meer informatie, zie de presentatieposters hieronder.
0 Praat mee