A new generation of artificial intelligence systemsâso-called âAI co-scientistsââis emerging. These systems do not merely summarize existing research; they generate novel hypotheses, simulate experiments, and propose new directions for science. In biomedical use cases, such systems have already matched or surpassed human experts in idea generation and even mirrored years of experimental insight within days.
But such performance hinges on one critical factor: access to structured, machine-readable research information. Not just publications and data, but metadata about everything that constitutes our scientific systemâresearchers, projects, grants, organizations, software, equipment, samples, patents, educational output, and societal impact.
In short: to realize the potential of AI in science, we must treat open and FAIR metadata about all research entities as a national strategic asset.
âStudenten gebruiken AI nu vooral als hulpmiddel bij het studeren, nog niet als een transformatieve technologie. Het potentieel wordt onderbenutâ, zegt pabo-docent-onderzoeker Klaas-Jan Lammers (Inholland). Hij onderzoekt met collega-onderzoekers wat nodig is om docenten en studenten AI-geletterd te maken. Ze doen onderzoek, organiseerden pre-AI-hackatons, en maakten deel uit van het team dat met reflectiechatbot âHolliâ de AI Hackaton 2025 won. Wat zijn de eerste onderzoeksbevindingen?
Bij de AI Act Estafette-bijeenkomsten die Npuls in juni door het hele land organiseert, draait het om meer dan alleen de AI Act, bleek tijdens de aftrap bij Inholland. Er was ook aandacht voor: de kersverse landelijke 'Visie op Toetsing en Examinering in het tijdperk van AI'; hoe AI de taxonomie van Bloom verandert; en de AI-geletterdheid zelfevaluatie-scan.
Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeĂŤn in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Voor zijn masterscriptie onderzoekt Milan Gomes hoe onderwijsinstellingen het AI-gebruik van docenten kunnen afstemmen op de Europese regelgeving die in 2026 volledig van kracht wordt. Hoe zetten docenten AI momenteel in, en welke acties zijn nodig om straks te voldoen aan de wet? In deze post vertelt Milan meer over zijn onderzoek en hoe uw instelling deel kan nemen.
âAI moet het onderwijs ondersteunen.â Dat is volgens programmamanager Nadia Remmerswaal kort gezegd de missie van het MondriAI-Edu programma. Ze geeft samen met strategisch adviseur AI Nigel Steenis en AI-onderwijscoĂśrdinator Marieke van Osch vorm en inhoud aan dit programma. âWe willen niet dat AI ons overkomt. Met dit programma nemen we de regie.â Een gesprek met Nadia en Nigel over hun âMondriAI-aanpakâ.
Docenten doen het vaak: tot diep in de nacht toetsen van leerlingen nakijken. Wij, Kars en Bas, studenten aan de Universiteit Utrecht, hebben een oplossing ontwikkeld. Nakijken, ondersteund met AI. Zo worden lange nachten korte sessies, met ook nog eens een beter resultaat. Lees hier hoe wij dit doen en hoe we omgaan met de potentiĂŤle risico's van AI-ondersteund nakijken.
De opleiding Open-ICT van de Hogeschool Utrecht start een pilot met de Feedback Companion. Deze door docent Pascal Mariany ontwikkelde AI-gestuurde feedbacktool kan studenten 24/7 feedback geven. De Feedback Companion maakt het ook mogelijk het leerproces nog beter te volgen, zegt opleidingsmanager Gert van Hardeveld. Waarom zet OpenICT de Feedback Companion in en hoe doe je dat verantwoord? Een gesprek met Pascal en Gert.
Generative AI is increasingly intertwined with Learning Analytics, enhancing content creation and grading. However, its implementation requires best practices and methodology to optimise and safeguard online educational experiences. LAK25 research highlights the importance of AI literacy, multimodal content generation, and ethical considerations like explainable AI and differential privacy in building trustworthy platforms.
The LAK25 workshop on best practices for generative AI dashboards, held in Dublin, focused on strengthening the Learning Analytics feedback cycle within interactive LLM dashboards. The workshop, well-attended by educators worldwide, discussed AI literacy, pedagogical foundations, co-creation, human-in-the-loop approaches, prompt guidelines, evaluation criteria, data privacy, jailbreaking risks, and the environmental impact of LLMs. The team plans to update the materials and host a follow-up workshop in the Dutch context.