Een open source tool om zelf e-learningmodules te maken

E-learning is er in verschillende vormen, zoals open textbooks, wikiwijsmodules, video’s en MOOCs. Soms zoek je als school/opleiding  naar mogelijkheden om zelf flexibele e-learningmodules of  microlearningtoepassingen te maken. Bijvoorbeeld als je in de ontwikkeling met verschillende partijen wilt samenwerken (andere scholen, bedrijven, content-creators), als je materiaal wilt maken dat eenvoudig te delen is met ouders of potentiële studenten, of als je wilt dat een e-learningtoepassing beschikbaar is en blijft voor studenten buiten de studie.

Auteurstools

Voor het maken van dit soort e-learningproducten of leerobjecten heb je een auteurstool nodig (bijvoorbeeld Articulate Storyline of Adobe Captivate). Vaak zijn dit prijzige pakketten en heb je professionals nodig om de producten te maken en te onderhouden. Voordeel is de enorme vrijheid die de tools bieden om precies dat te (laten-) maken wat je wilt hebben.

Wat veel mensen niet weten, is dat er een laagdrempelig open source alternatief is. Xerte is een gratis auteurstool met een actieve community die met elkaar uitwisselt, ontwikkelt en innoveert. De tool komt steeds dichterbij docenten te staan door het ontwikkelen van templates. Een aantal instellingen heeft een ‘ontwikkel-team’ opgericht die de leerobjecten maakt voor (en met) docenten.

Zin om dit eens te bekijken?

Op dinsdag 25 mei van 11 tot 12 uur verzorgen Erik Hulsken (Teamleider Multimedia Producties bij Hogeschool Windesheim), Mathijs Doets (Adviseur ICT & Onderwijs bij Erasmus MC) en Pascal Koole (Adviseur Onderwijsvernieuwing ROC van Amsterdam-Flevoland) een presentatie over deze auteurstool in de praktijk. Na afloop is er ruimte voor het stellen van vragen.

Je kunt je hier aanmelden.

Erik: “Wat mij betreft is gebruiksgemak een belangrijk aspect van Xerte. Daarnaast is de mogelijkheid om met templates te werken een groot pluspunt. Samen kunnen werken aan een module zal voor een aantal opleidingen ook van belang zijn. Hierbij ook het punt dat je als docent kunt samenwerken met een instructional designer/developer (scheiding van rollen inhoudsdeskundige en vormgever). Voor onze docenten is het punt dat de modules los van een LMS geproduceerd kunnen worden ook een aspect. Telkens als je als school overstapt naar een andere LMS krijg je te maken met exportproblemen, deze leerobjecten kunnen in elke leeromgeving gebruikt worden”.

Mathijs: “Geneeskunde is een erg visueel vak, en Xerte is geschikt om inhoud op een interactieve en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Het is mogelijk om snel en met relatief weinig inspanning een leerobject te maken. Vaak maken wij modules voor onze docenten, die zij dan zelf onderhouden en up-to-date houden. Binnen het WO zie ik, naast medische vakken, dat bibliotheken Xerte gebruiken voor onderwijs in informatievaardigheden en literatuurzoeken. De belangrijkste voordelen zijn gebruiksgemak en flexibiliteit, mogelijkheid tot samenwerken en integratie in onze LMS (via de standaarden LTI en SCORM), maar de modules zijn ook standalone te gebruiken.”

Pascal: “Bij ons wordt door docenten op dit moment vooral gebruik gemaakt van de Xerte templates voor ‘webpages’. Docenten kunnen deze redelijk eenvoudig leren maken en bouwen op die manier prachtige informatieboekjes, projecten, lesmodules en opdrachten. Wij hebben (nog-) geen ‘maakteam’ dat e-learnings op maat maakt voor docenten maar we helpen docenten wel op weg met handleidingen, video’s en spreekuren. Aan de ene kant moeten we ons realiseren dat docenten geen instructional designers zijn. Als we in het mbo een professionele collectie open e-learning willen opbouwen is ondersteuning van contentdesigners en samenwerking tussen scholen noodzakelijk. Aan de andere kant zien we ook steeds meer nieuwsgierige collega’s die deze nieuwe docentskills graag zelf willen leren. Vanuit hun creativiteit willen zij echt mooie en goede leerobjecten maken die precies passen bij hun vak, doelgroep en de specifieke leerdoelen. We willen op beide sporen gaan inzetten”.

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties