Highlights webinar Online Binding: Sticky campus goes online?

Campussen van hogescholen en universiteiten zijn prettige plaatsen om na de (werk)colleges te verblijven. Met restaurants, sportmogelijkheden en fancy werkruimtes blijven studenten er graag hangen. Door corona valt dat (grotendeels) weg. Kunnen we dat online oplossen? Daarover ging het webinar op vrijdag 2 oktober.

    Goede voorbeelden en oplossingen

    Hoe maken docenten contact met hun studenten en hoe bevorderen ze het onderlinge contact tussen studenten? Aan de hand van 3 vragen werd tijdens het webinar gezocht naar goede voorbeelden en oplossingen.
     

    1. Hoe houd je studenten sinds maart “bij de les”?
    2. Hoe heb je nieuwe eerstejaars snel een sticky online campus geboden? 
    3. Hoe zorg je dat studenten onderling ook stevig aan elkaar gaan plakken?

    Vier experts aan het woord

    De geïnterviewden tijdens het webinar waren:
     

    • Calvin Rans: docent van het jaar 2019. Verslaafd aan onderwijs. Werkt veel met video en maakt zelf animaties. Plakt letterlijk stickers. Maar vindt vooral dat zijn studenten toekomstige collega’s zijn waarmee hij graag wil blijven samenwerken. Lid van het ComeniusNetwerk. 
    • Sylvia Bronkhorst: werkt en doceert over hoofd, hart en handen. Verbinding is voor haar heel belangrijk. Durft ook online te experimenteren, bijvoorbeeld met positive gossip. Lid van het Comeniusnetwerk.
    • Ines Lindner: docent die minder doceert, maar wel meer laat leren. Werkt veel met onmiddellijke feedback. Bouwt aan sociale structuren.
    • Nian Vervoort: student en student-assistent. Bouwde mee aan een virtueel lab toen het echte labwerk niet meer mogelijk bleek. 

    Het hele webinar terugkijken

    Bekijk het hele webinar nu terug.

    Bekijk het webinar per vraag 

     

    Hoe houd je studenten sinds maart “bij de les”?

    Bekijk de video vraag 1
     

    • Calvin: "The university should be a safe place to make mistakes as long a you learn from them."
    • Nian: "Net zoals in een echt lab is snelle makkelijke communicatie in een virtueel lab belangrijk. Op het moment dat de studenten aan het werk waren in het virtuele lab hadden we altijd een Teams-vergadering open staan." 
    • Sylvia: "De studenten zeiden zelf: we willen dat iedereen er altijd is en als je er bent dan ben je er ook echt, dat betekent je zet altijd je camera aan bij online les. Die regel hebben zij verzonnen, niet ik."
    • Ines: "Ik heb de co-ownershipapproach gebruikt. De studenten waren mijn collega's. Ik heb met hen samen afgesproken hoe we deze cursus gaan runnen."

    Hoe zorgde je voor de nieuwe eerstejaars snel voor een sticky online campus? 

    Bekijk de video vraag 2
     

    • Ines: "Wat altijd helpt is mijn diversity speech. Jullie zijn welkom!" 
    • Sylvia: "Wat we hebben geleerd in corona is dat we behoefte hebben aan contact. Wij werken nu fygital, fysiek en digitaal, dat werkt supergoed."
    • Calvin: "For difficult topics in my class I have a digital version of me who teaches the not-so-fun stuff. So that I can remain the fun teacher ." Hier een voorbeeld. Bekijk ook zijn YouTubekanaal

    Hoe zorg je ervoor dat de studenten online ook stevig aan elkaar gaan plakken?

    Bekijk de video vraag 3
     

    • Ines: "Ik moet echt als adviseurs de digital natives hebben, je moet die studenten betrekken, dat is niet meer onze wereld. Dus ik laat hen dat doen."
    • Nian: "We hadden leerteams, kleine groepjes van 3 personen. Die konden ze zelf samenstellen. Die waren lekker samen aan het werk. "
    • Sylvia: "Er was een student al een aantal keer niet geweest. Iemand deelde dat in de groep. De groep pakte dat op, want het was een probleem van ons allemaal. Iemand heeft hem gebeld en nu is hij er weer."
    • Calvin: "Almost any interesting engineering problem cannot be solved by one person. You need other people. University is thé best place for networking. I don't want them to compete with each other." 

    Inspiratie

    In de Vraagbaak Online Onderwijs deelden we eerder al voorbeelden van onderwijsvormen die werken voor het vergroten van online binding:

    • Over leerteams spraken Ilja Boor en Sandra Cornelisse. 
    • Ines maakte al eens een verhelderend filmpje over haar aanpak. 
    • Of de camera uit moet of aan werd onder andere besproken tijdens een paneldiscussie met studenten over activerend leren met video

    Inspiratie delen?

    Heb jij ervaring met de online sticky campus? We roepen je op om jouw kennis te delen! Heb je iets ontdekt dat werkt voor online binding in jouw onderwijs of weet je een collega met een goede toepassing? Mail naar petra.wentzel@surf.nl.

     

    • Host: Petra Wentzel, SURF
    • Techniek: Michel Jansen, SURF
    • Chatmoderator: Idwer Doosje, ComeniusNetwerk

    Auteur

    Reacties

    Dit artikel heeft 0 reacties