Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Als er iets is dat verbindt, dan is het een spelletje spelen op een donkere avond in de (corona)winter. Online games verbinden natuurlijk ook, want soms wordt er dagenlang achter elkaar gegamed en ontstaan er zelfs serieuze langeafstandsvriendschappen tussen mensen die elkaar nog nooit in het echt hebben ontmoet.
"Ludodidactiek is onderwijs ontwerpen op basis van gameprincipes".
Deze week in 'Koffie break met...': Eva den Heijer, docentenopleider Ludodidactiek aan de HKU, master kunsteducatie. Ze werkt al jaren met games in het onderwijs en leidt docenten op om gaming principes in hun onderwijs toe te passen. Toen het onderwijs online ging zocht ze een slimme tool om haar onderwijsgame te kunnen voortzetten. Daarnaast bood de post uitkomst!
Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken.
De game die Eva haar studenten in groepen laat spelen is gedurende een aantal jaren ontwikkeld en wordt elk jaar bijgesteld. Het gaat er -natuurlijk- over hoe je als docent zelf een educatieve game ontwikkelt en inpast in het onderwijs. Voor corona was het een spel met fysieke kaarten die op tafel uitgelegd moeten worden. Studenten spelen het spel twee keer. Aan het begin van de cursus: als ze al wel iets kennis hebben, maar al snel ontdekken dat er nog heel veel meer te leren valt. En aan het eind: als tentamen, waarbij ze tevens een door henzelf ontwikkelde game aanleggen.
"Tijdens het tentamen ben ik altijd in het buitenland. Ze spelen het spel zelf, daar ben ik niet bij nodig."
Voorafgaand aan de eerste speelronde bestuderen de studenten veel literatuur en ook zijn er veel videoclips beschikbaar.
"We hebben een hele metrokaart gemaakt waarin we de filmpjes aan elkaar verbinden. Dus ze kunnen naar hartelust filmpjes kijken."
Omdat het spel door corona niet meer fysiek gespeeld kon worden zocht en vond Eva een oplossing in de website roll20. Via dit platform kan je samen online spellen spelen. Hoe het eruit ziet is te zien in de clip.
Na de eerste speelronde gaan de studenten aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen spel. Ze denken het uit en maken deze game, veelal op papier. Alle docenten en cursisten spelen daarna elke ontwikkelde game. Maar omdat er niet meer elkaar gekomen mocht worden moest er heel veel verstuurd worden.
"De post en de printer boden uitkomst"
Het ontvangen van alle pakketjes leidde bij Eva en de studenten tot veel enthousiasme. Het was elke keer weer een feest als de postbode nieuwe spellen kwam brengen.
Daarna was het belangrijk dat ze elkaars spellen playtesten.
"Op het moment dat het spel klaar is heb je nog steeds de kaarten in handen, dus het vak is niet helemaal verdwenen. Je hebt nog iets tastbaars."
"Zoom bleek een prima tool om in te kunnen spelen met elkaar, juist in de kleine break-out rooms."
Zonder twijfel geeft Eva aan dat ze het gevoel heeft dat zijzelf, maar ook haar studenten, nog meer dan voor corona met elkaar verbonden zijn. Dat heeft ook te maken met het inrichten van de leerteams waarmee gewerkt werd.
"Ik heb het gevoel dat het nog meer versterkt is, dat ze zich echt met elkaar verbonden voelen."
In het onderwijs wordt er maar mondjesmaat via games geleerd en eigenlijk is dat raar. Want er zijn genoeg bestaande games waarin samengewerkt moet worden, kennis wordt ontwikkeld of tactisch moet worden nagedacht. Natuurlijk is het niet bij alle vakken mogelijke om een uitvoerige game te ontwikkelen. Toch lijkt het nuttig om te onderzoeken in hoeverre gamingonderdelen opgenomen kunnen worden in meer vakken. Want dat dit zorgt voor binding en enthousiasme lijkt wel vast te staan.
"Veel meer inzoomen opdat mensen plezier moeten hebben en het niet zo zwaar maken."
Rob Martens, hoogleraar onderwijswetenschappen aan de OU, publiceerde eind vorig jaar zijn boek 'We moeten spelen'. Niet alleen over de noodzaak van spelen, maar ook met veel aandacht voor (intrinsieke) motivatie. Een mooie, uitbreidde samenvatting schreef Dick van der Wateren. Een must voor elke docent.
Martijn Koops, game-didacticus aan de Hogeschool Utrecht, kwam eind augustus aan het woord bij een webinar over de waarde van cliffhangers in het onderwijs. Uit zijn voordracht kwam naar voren dat het ontwikkelen van een game in eerste instantie vaak meer tijd kost, maar dat het in volgende jaren makkelijk te hergebruiken is. Martijn organiseert op 19 januari de conferentie Gamedidactiek 2021. Meer informatie en aanmelden via de website.
Hans Hummel, OU, serious games onderzoeker, schreef begin april over corona en spelontwerp. Een mooi overzicht met ook veel praktische tips voor het op kleine schaal inzetten van spelprincipes.
En één van die spelprincipes, namelijk het inzetten van beloningen als stickers en badges en in dit geval gummetjes wordt toegepast door Calvin Rans. Hij vertelde erover in het webinar over Online Binding op 2 oktober (vanaf 6:29)
Koffie break met Raimke van den Beemt: 'Ik heb meer energie als ik online lesgeef'
Koffie break met Jaap Versluis: 'Ik-ken-de-studenten-nu-al-veel-beter'
Koffie break met Risheet Lal: 'De drempel is denk ik lager'
In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.
‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Dit artikel heeft 1 reactie
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
jhj
1 Praat mee