Koffie break met Jasper Hooimeijer: 'Ik zie wel kansen voor hybride onderwijs aan kleine groepen.' (11)

Steeds meer instellingen bouwen één of meer onderwijsruimtes om voor synchroon hybride onderwijs. Bij synchroon hybride onderwijs (hier verder voor het gemak hybride onderwijs genoemd) is een klein deel van de studenten in de onderwijsruimte aanwezig en volgt een groter deel de bijeenkomst op hetzelfde moment thuis. De grote uitdaging voor de docent: hoe kun je beide werelden goed met elkaar te verbinden? Vooral de studenten thuis dreigen minder aandacht te krijgen. Maar met een aantal makkelijke oplossingen is dit te voorkomen.

Deze week in 'Koffie break met...':

Jasper Hooimeijer, lerarenopleider Engels aan de faculteit onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam. En als coördinator werkplekleren verantwoordelijk voor alle stages van de studenten. Hij ziet wel kansen voor hybride onderwijs aan kleine groepen. In de deze koffiebreak vertelt hij, hoe hij hybride bijeenkomsten organiseert en hoe hij en zijn studenten er de vruchten van plukken.

Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken

Eerste ervaringen: fouten durven maken

Jasper heeft nu drie keer een hybride bijeenkomst gegeven. Omdat de scholen nu weer helemaal gesloten zijn, kan hij helaas niet verder met het opbouwen van meer ervaring. Toch heeft hij uit de drie bijeenkomsten veel informatie gehaald die ook relevant is voor collega's. 

"De eerste keer maakte ik bijzonder veel foutjes. Maar van fouten kan je leren. En fouten geven je de mogelijkheid om te groeien. Mits je er op een goede manier op terugkijkt."

In het begin was het worstelen met de technische ondersteuning. Zijn laptop was aangesloten en hij had een Teams-link verstuurd naar de studenten. Maar dat bleek onvoldoende. Jasper had wel contact met de groep op de locatie, maar raakte het contact met de studenten thuis kwijt. Ze konden niet goed genoeg zien en horen wat hij aan het doen was.

"Ze konden mij niet volgen in het lokaal, ik liep dan letterlijk uit beeld. Dus ik moest vrij statisch blijven staan. Dat is niet erg als dat je stijl is, maar dat is niet mijn stijl. Ik beweeg graag."

Speaker, microfoon en een uil

De speakers van de laptop bleken niet geschikt voor een grote ruimte. Hij regelde betere speakers en ook een goede microfoon. Nu was hij voor iedereen goed te verstaan en klonk het minder blikkerig. Ook ging hij gebruik maken van een zogenaamde Owl. Deze camera volgt de presentator. Dat is voor de studenten thuis heel prettig. Niet alleen omdat de docent steeds in beeld is, maar ook omdat het heel natuurlijk overkomt. En: het bewegende beeld houdt de aandacht veel meer vast.

"Daardoor kon ik wat meer rondlopen. En dat dynamische zorgt er ook voor dat ik me bewuster was van de studenten die thuis zaten. Die had ik onderin in Teams in beeld dus als ik afstand nam van mijn scherm, dan kon ik daarmee aan de slag. Dat hielp gewoon enorm. "

Ook op locatie iedereen een laptop

Jasper vond een logische en eenvoudige oplossing om de studenten thuis te verbinden met de studenten op locatie.

"Het voordeel van Teams is dat je breakout-rooms kan creëren. Als je de studenten die in het lokaal zitten instrueert dat ze ook een laptop mee moeten nemen dan kunnen ze gewoon samenwerken met de studenten thuis."

De effectiviteit is dan gelijk aan die in een gewone online les, merkte Jasper. Handig is ook dat je als docent veel meekrijgt van hoe de gesprekken in de breakout-rooms verlopen. Na afloop kon hij aan de studenten thuis vragen hoe het ging en wat was besproken. Dat wisselen tussen de studenten thuis en in het lokaal maakt het natuurlijker en zorgt betrokkenheid.  

"Je moet je er echter continu van bewust zijn dat maar een deel van de mensen in het lokaal zit en een groot deel thuis. Op het moment dat je daar actief mee bezig blijft dan gaat het goed. Op een gegeven moment doe je dat vaker en vaker en dan wordt het een gewoonte. "

Vooral geschikt voor kleine groepen

Jasper zou geen lerarenopleider zijn als hij niet zou nadenken over goed en effectief onderwijs, al dan niet in coronatijd. Hij vindt dat de technische infrastructuur het afgelopen jaar enorm is verbeterd en dat er al veel praktische oplossingen zijn verzonnen. Over (hybride) onderwijs geven aan grotere groepen is hij minder enthousiast. 

"Drie- of vierhonderd mensen tegelijkertijd lesgeven dat vind ik het al geen onderwijs meer. Maar dat is mijn persoonlijke professionele mening. Dat is heel gechargeerd hoor."

Een voorwaarde om effectief te leren is volgens hem dat studenten met de stof aan de slag gaan. 

"Voor kennisoverdracht zou ik eerder zeggen: maak een korte kennisclip. Vervolgens ga je in werkcolleges of in kleine groepjes een hybride werkvorm toepassen: bekijk met je groepje dat filmpje en bespreek dat met elkaar."

Jasper ziet uiteraard wel wat mogelijkheden voor grotere groepen. Het is dan een kwestie van heel veel breakout rooms aanmaken. Maar voor de docent is het dan wel veel lastiger om alle gesprekken op de locatie te volgen. 

Internationaal samenwerken

Voor de studenten van de docentenopleiding Engels is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk oefenen met het spreken van de taal. Een hybride werkvorm zorgt ervoor dat studenten rechtstreeks in contact kunnen komen met studenten uit Groot-Britannië. Helemaal nu het door de visumregels lastiger is om naar Groot-Britannië te reizen, is dit een goede oplossing

En hetzelfde geldt natuurlijk voor studenten die (tijdelijk) wat meer aan huis gebonden zijn. Om wat voor reden dan ook. Zij blijven op deze manier echt betrokken.

Makkelijker beoordelen van stagelessen

Als stagebegeleider ziet Jasper ook praktische voordelen.  

"Ik kan vanaf thuis achter mijn laptop een les zien. Dus ik hoef niet meer persé op werkbezoek. Omdat ik geen reistijd meer heb kan ik meer stagelessen op een dag observeren."

Tips

  • Goed voorbereiden is belangrijk. Niet alleen qua techniek. Stel jezelf de vraag hoe de online en fysiek aanwezige studenten gaan samenwerken aan opdrachten.
  • Projecteer Teams op een groot scherm. 
  • Gebruik ook de chatfunctie in Teams. Iedereen kan daar dan reageren. Als er een klein probleem is kan je dat als docent ook direct zien. 
  • Een microfoon zorgt ervoor dat je als docent minder de neiging hebt om te gaan schreeuwen.

Meer lezen

  • In dit artikel veel do's en een paar don'ts voor hybride onderwijs 
  • Barend Last schreef recent al eens een duidelijk artikel. Zijn conclusie was om voorzichtig te zijn met het inzetten van de hybrid virtual classroom en eerst goed na te denken over het onderwijsontwerp. De ervaringen van Jasper lijken dit te onderstrepen. 
  • De Surf Special Interest Group (SIG) Learning Spaces organiseerde op 30 oktober een webinar over de snelle opkomst van de hybrid virtual classroom. Het verslag en de opname van het webinar zijn uiteraard nog terug te kijken. 

Verschenen in deze reeks

Koffie break met …

In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.

‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson 

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties