Koffie break met Ralf Hillebrand: 'Laten we als docenten ook meer naar elkaar omkijken.' (12b)

Teams en andere samenwerkingstools zijn belangrijke hulpmiddelen in het online onderwijs. Het gebruik kwam eerder nog niet zo van de grond, maar is door corona is een stroomversnelling geraakt. De koffie break gast van deze week helpt docenten om het optimale uit deze tools te halen. Want dan hebben ze meer tijd voor de inhoud van hun onderwijs en voor de binding met hun studenten. Maar vooral niet te vergeten: met elkaar.  

"Als docenten meer kennis hebben over dit soort applicaties, houden ze meer tijd over om de inhoud van het onderwijs beter te maken."

Deze week in 'Koffie break met...':

Ralf Hillebrand. Tot afgelopen januari lerarenopleider aan de Hogeschool Rotterdam. Inmiddels werkt hij aan dezelfde hogeschool op de Werkplaats Onderwijsleertechnologie.  Hier ondersteunt hij initiatieven die de nieuwste technologie toepassen in het onderwijs. Hij heeft daarnaast een eigen bedrijf: Docent 24/7.

Ralf traint docenten in het gebruik van allerlei tools en apps. De laatste tijd geeft hij vooral trainingen in het gebruik van Teams. Want deze tool is tot zijn vreugde eindelijk goed in gebruik genomen.

Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken

Voordat we aan het interview beginnen valt op dat Ralf niet zit maar staat. Hij is van mening dat dit een natuurlijkere manier is om naar een docent te kijken. En inmiddels is hij daardoor ook al drie coronakilo's kwijt. 

Eindelijk ging iedereen Teams gebruiken...

Ralf zag al een paar jaar geleden de voordelen van Teams voor het onderwijs. Je kan sneller en slimmer samenwerken. Maar wat hij ook probeerde, hij kreeg zijn collega's niet mee. Ook een echt experiment overtuigde hen niet.

“Na twee maanden experimenteren was de conclusie: het werkt niet. Niemand veranderde zijn gedrag. WhatsApp bleef bestaan, andere manieren van delen bleven bestaan. Dus Teams werd niet gebruikt waarvoor het bedoeld is. “

Maar toen kwam corona en ging het snel met het gebruik van Teams in het onderwijs. Er was ineens een noodzaak. Ralf maakte in maart weer eens een filmpje met tips. Die werd, in tegenstelling tot eerdere filmpjes, wel heel vaak bekeken. Dus ging hij door met het delen van tips via zijn LinkedIn-pagina.

"Ik word er gelukkig van als we ICT kunnen inzetten op een manier dat het bijdraagt aan beter en sneller samenwerken. Ik wil het lesgeven met Teams dus makkelijker maken."

En hij maakte samen met collega's maakte in één weekend een online magazine. Vol tips voor online lesgeven met Teams of een andere samenwerkingstool. Het magazine was eerst alleen binnen de hogeschool beschikbaar. Maar werd als snel openbaar gezet zodat iedereen ervan kan leren. 

“Om te laten zien: dit zijn de mogelijkheden. Als je niet weet wat er kan, dan ga je het ook niet gebruiken. Niet iedereen zoekt actief naar alle mogelijkheden. Ik wel. En ik vind het leuk om dat te delen.”

Het vak is in essentie niet veranderd

Het vak docent is volgens Ralf niet erg veranderd. Het gaat er nog steeds om dat je studenten weet te binden en boeien. 

“In essentie is het vak niet veranderd. Maar in de uitvoering wel."  

Veel kon al online. Alleen kende niet iedereen de mogelijkheden . Dat is nu door corona in een stroomversnelling geraakt. Ralf maakt daarom graag de vergelijking met een gereedschapskist: weten wat er kan met de tools is belangrijk.

"Als we de crisis niet hadden gehad, dan was er nog steeds maar een kleine groep voorlopers geweest die alle mogelijkheden benutte. Een grotere groep zou hebben gedacht: ik hou het bij wat ik doe. Niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze de inhoud van hun gereedschapskist niet goed genoeg kennen."

Meer tijd voor goed onderwijs met goede techniek

Ralf traint docenten zodat ze beter voorbereid zijn op het online lesgeven. 

“Gaat het geluid het wel doen? Gaat het wel lukken om m’n scherm te delen? Over dat soort onderdelen zou je je eigenlijk geen zorgen meer moeten maken.”

Als docenten de techniek beheersen is er meer ruimte om inhoudelijk goed onderwijs te ontwikkelen. En hebben ze tijd over om contact te onderhouden met hun studenten. Zoals we weten is dat één van de belangrijkste voorwaarden voor studiesucces. 

Meer naar elkaar omkijken als docenten

Ralf roert een thema aan dat volgens hem onderbelicht is. De binding van docenten met elkaar. Door zijn trainingen hoort hij hier veel over. 

“In maart vorig jaar werd er veel met elkaar gebeld. Lukt het allemaal? Het lijkt nu normaal geworden. Maar er is niets normaals aan. Niet voor ons als docenten, niet voor de studenten. Het lijkt business as usual. Maar dat is het niet."

Hij ziet dat er initiatieven genomen worden. Zoals virtuele koffiemomentjes. Maar daar komen maar weinig collega's op af. Hij vraagt zich af of iedereen elkaar wel weet te vinden als het nodig is. Ook als het gaat om technische vragen.

“Veel collega's durven niet aan te kloppen bij collega’s, want iedereen heeft het druk. En als ze al een vraag stellen, krijgen ze vaak een snel antwoord. Want de collega denkt: op deze manier begrijpen ze het. Maar dat is dus niet altijd zo."

Toch weer meer naar elkaar omkijken, deze tijd niet accepteren als vanzelfsprekend, het blijven benoemen, ook naar de studenten. Ralf ziet dat het nodig is.

“Het is een hele rare tijd waar we in zitten. Dat moeten we ons blijven realiseren. En vaker vragen: hoe kan ik je helpen? We stellen die vraag te weinig aan elkaar. “

Blunder

Natuurlijk maakt ook Ralf mee dat er dingen anders lopen dan gepland. Windows ging ineens middenin een training een update draaien. En weet dat maar eens te stoppen...

"Wat fijn dat dat jou ook overkomt. We hoeven ons dus niet te schamen, het kan immers de beste overkomen."

Meer lezen

Verschenen in deze reeks

Koffie break met …

In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.

‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties